Cadillac Lyriq - Czarny kryształ
Cadillac rozpoczął zapowiadaną od miesięcy ofensywę, prowadzącą do nowych źródeł zasilania oraz zupełnie nowych technologii. Innymi słowy: luksusowa marka z Detroit zbliża się wielkimi krokami do wejścia w segment samochodów o napędzie elektrycznym. Pierwszym samochodem tego typu w ofercie firmy będzie crossover o nazwie Lyriq.
Cadillac, działający od 1902 roku i należący obecnie do koncernu General Motors, wjedzie na rynek samochodów elektrycznych z modelem Lyriq, który wpisuje się w szeroko rozumiane crossovery. Samochód bazuje na zupełnie nowej platformie, która będzie punktem wyjścia dla wielu innych modeli, i korzysta z systemu zasilania Ultium, którego głównym elementem są umieszczone w podłodze baterie NCMA (nikiel, kobalt, magnez, aluminium). Ultium zasługuje na szczególne zainteresowanie przede wszystkim dzięki zmniejszonemu zapotrzebowaniu na rzadki kobalt - zapotrzebowaniu o ponad 70% mniejszemu w porównaniu do baterii używanych obecnie w innych, elektrycznych autach General Motors - oraz integrowanemu modułowi elektronicznemu, eliminującemu 90% okablowania w porównaniu z dzisiejszymi rozwiązaniami.
Na jednym ładowaniu baterii o pojemności około 100 kilowatogodzin Lyriq miałby być w stanie przejechać co najmniej 480 kilometrów (według norm pomiarowych EPA). Auto będzie można ładować między innymi na stacjach szybkiego ładowania prądem DC o mocy przeszło 150 kW oraz domowych stacji AC o mocy do 19 kW. Do wyboru będą dwie wersje napędowe: z jednym silnikiem elektrycznym na tylnej osi lub z dwoma silnikami elektrycznymi, po jednym na każdą oś. Ich dokładne parametry oraz osiągi nie są jeszcze znane. Nad stanem baterii będzie czuwał nowy system, biorący pod uwagę warunki pogodowe, obciążenie samochodu, zaplanowaną trasę czy indywidualne preferencje kierowcy oraz pasażerów.
Wśród innych nowości modelu Lyriq wymienić należy również panoramiczny, zakrzywiony wyświetlacz LED o przekątnej 33 cali w roli deski rozdzielczej, rozbudowane systemy wspomagania kierowcy w pakiecie Super Cruise (m.in. zmiana pasa bez dotykania kierownicy, zdalne parkowanie pustego samochodu), wyświetlacz przezierny z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości, system redukcji zewnętrznego hałasu oparty o mikrofony i akcelerometry oraz pokładowe nagłośnienie AKG Studio z dziewiętnastoma głośnikami. Wersja seryjna miałaby trafić do użytkowników przed końcem 2022 roku. Cena? Cadillac chciałby być bardzo konkurencyjny i proponować bazowe wersje modelu Lyriq w cenie poniżej 60 tysięcy dolarów (obecnie to równowartość około 225 tysięcy złotych). Do roku 2030 większość, jeśli nie wszystkie samochody marki mają być elektryczne.
Źródło/zdjęcia: Cadillac Cadillac Lyriq na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum