Praga R1 - Zdeterminowane działania
Czeska Praga zaprezentowała gruntownie zmodernizowany model R1, który przez ostatnie blisko siedmiu lat można było zobaczyć w coraz większej liczbie wyścigów i serii wyścigowych na terenie całego kontynentu. W nowym sezonie na kierowców maszyny, którą trudno jednoznacznie sklasyfikować, czekają między innymi nowe, markowe mistrzostwa.
Model R1, który można śmiało określić mianem zminiaturyzowanego LMP, w najnowszym wydaniu może pochwalić się między innymi zupełnie nową karoserią o znajomych liniach oraz powiększonym o około 50% zbiornikiem paliwa. Pojazd zbudowany na gruntownie przeprojektowanym, węglowym kadłubie z węglowym poszyciem generuje i zylonowymi wzmocnieniami teraz zwiększony o 15% docisk aerodynamiczny przy jednoczesnej redukcji oporów powietrza o 5%. Na pokładzie znalazło się również zmodyfikowane, regulowane zawieszenie w ukłądzie push-rod, nowe oświetlenie, poprawione szczególnie pod względem jazdy nocnej oraz w deszczu, regulowane pedały oraz nowe wyświetlacze i panele kontrolne w kabinie. Zbiornik paliwa powiększono z 60 do 92 litrów.
Do napędu w dalszym ciągu wykorzystywany jest umieszczony centralnie silnik od Renaulta. To 2-litrowa, turbodoładowana jednostka o czterech cylindrach, która przy okazji modernizacji R1 dostała m.in. nowe ECU, poprawiające przebieg momentu obrotowego w pełnym zakresie obrotów. Motor współpracuje z 6-stopniową, sterowaną łopatkami przy kierownicy, sekwencyjną skrzynią biegów Hewland JFR, która wysyła napęd na tylną oś. Moc jednostki napędowej osiąga 370 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 395 niutonometrów. Praga R1 mierzy 4,13 metra długości i waży zaledwie 643 kilogramy: na każdy koń mechaniczny przypada tylko 1,74 kilograma. W zakrętach samochód może generować boczne przeciążenia rzędu 3 g.
Miniony sezon Praga zakończyła między innymi z tytułem mistrzowskim serii Britcar Endurance zespołu VR / Fox Transport w kategorii Endurance, w której walczyła cała mieszanka aut różnych klas od Ferrari, Radicala, Ligiera czy Porsche. W tym roku w rękach kierowców maszyn rozprowadzanych w Wielkiej Brytanii za pośrednictwem VR Motorsport będzie nie tylko obrona tytułu mistrzowskiego, ale również walka w nowej kategorii, dedykowanej wyłącznie Pradze. Na starcie do rywalizacji stanie do dwunastu samochodów czeskiej marki. Jeszcze więcej będzie działo się w sezonie 2022, na który planowane jest uruchomienie zupełnie nowych mistrzostw, w których będą startowały tylko samochody Pragi.
Źródło/zdjęcia: Praga, pragaglobal.com Praga R1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum