Aktualności

Toyota GR Supra - Ocalić manual

Miłośnicy sportowych samochodów spod znaku Toyoty, a w szczególności coupe Supra firmowanego przez oddział Gazoo Racing, doczekali się wypatrywanej od lat opcji, która pozwoli na jeszcze bliższe obcowanie z samochodem. Mowa o ręcznej skrzyni biegów, która stała pod znakiem zapytania od momentu rozpoczęcia produkcji auta.

Aktualna GR Supra to model opracowany we współpracy z BMW, dla którego bliźniakiem technologicznym jest model Z4. Japońskie coupe zadebiutowało na początku 2019 roku z rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem o mocy 340 koni mechanicznych oraz dwulitrowymi R4 na rodzimy rynek, z którym najsłabsza nie przekraczała 200 KM. Napęd na tył przenosił 8-stopniowy automat. Na początku 2020 roku globalną ofertę rozszerzono o 4-cylindrowy silnik o mocy około 260 KM, a w międzyczasie na tory wyjechały wersje wyścigowe klasy GT4, GT500 i markowa pucharówka. Od samego początku klienci Toyoty pytali o ręczną skrzynię biegów, którą do wyboru mieli kierowcy decydujący się na inne maszyny od Gazoo Racing, coupe GT 86 oraz wściekłego malucha GR Yaris.

Zdjęcie Toyota GR Supra

Prośby klientów zostały wysłuchane: w tym roku do oferty wejdzie GT Supra z ręczną skrzynią biegów! Zupełnie nowy mechanizm to sześciobiegowa, inteligentna przekładnia iMT, która razem z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie dla Supry. Co oznacza "inteligentna"? Toyota chwali się między innymi oprogramowaniem optymalizującym moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła przy zmianie biegu na wyższy, regulacją momentu przy redukcji biegu, trybem pracy Sport oraz dynamiką przy niskich prędkościach. Za to ostatnie odpowiada przede wszystkim zmiana przełożenia pierwszego biegu: z 3,15 w automacie do 3,46 w przypadku ręcznej skrzyni. Nowa przekładnia przewidziana jest tylko dla wersji z 6-cylindrową jednostką napędową.

Zdjęcie Toyota GR Supra

Przy okazji wprowadzenia nowej przekładni GR Supra przeszła szereg innych modernizacji. Najważniejsze to: modyfikacje zawieszenia i układu kierowniczego, przeprojektowana konsola środkowa, zmodyfikowany układ hamulcowy, przeprogramowana kontrola trakcji (umożliwiająca m.in. płynne ruszanie pod górkę lub na oblodzonej nawierzchni), system antypoślizgowy współpracujący z kontrolą stabilności, funkcja Hairpin+ zaprogramowana z myślą o szybkim pokonywaniu ciasnych, pochylonych zakrętów, a także nowe gamy wyposażenia, kolory nadwozia i wnętrza. Razem z ręczną skrzynią biegów można wybrać Suprę w odchudzonej specyfikacji Lightweight, która zrzuci w sumie ponad 38 kilogramów na skrzyni biegów, felgach, sprzęcie audio, elektrycznej regulacji foteli oraz tapicerce.

Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Supra na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij