Toyota GR Supra - Ocalić manual
Miłośnicy sportowych samochodów spod znaku Toyoty, a w szczególności coupe Supra firmowanego przez oddział Gazoo Racing, doczekali się wypatrywanej od lat opcji, która pozwoli na jeszcze bliższe obcowanie z samochodem. Mowa o ręcznej skrzyni biegów, która stała pod znakiem zapytania od momentu rozpoczęcia produkcji auta.
Aktualna GR Supra to model opracowany we współpracy z BMW, dla którego bliźniakiem technologicznym jest model Z4. Japońskie coupe zadebiutowało na początku 2019 roku z rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem o mocy 340 koni mechanicznych oraz dwulitrowymi R4 na rodzimy rynek, z którym najsłabsza nie przekraczała 200 KM. Napęd na tył przenosił 8-stopniowy automat. Na początku 2020 roku globalną ofertę rozszerzono o 4-cylindrowy silnik o mocy około 260 KM, a w międzyczasie na tory wyjechały wersje wyścigowe klasy GT4, GT500 i markowa pucharówka. Od samego początku klienci Toyoty pytali o ręczną skrzynię biegów, którą do wyboru mieli kierowcy decydujący się na inne maszyny od Gazoo Racing, coupe GT 86 oraz wściekłego malucha GR Yaris.
Prośby klientów zostały wysłuchane: w tym roku do oferty wejdzie GT Supra z ręczną skrzynią biegów! Zupełnie nowy mechanizm to sześciobiegowa, inteligentna przekładnia iMT, która razem z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie dla Supry. Co oznacza "inteligentna"? Toyota chwali się między innymi oprogramowaniem optymalizującym moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła przy zmianie biegu na wyższy, regulacją momentu przy redukcji biegu, trybem pracy Sport oraz dynamiką przy niskich prędkościach. Za to ostatnie odpowiada przede wszystkim zmiana przełożenia pierwszego biegu: z 3,15 w automacie do 3,46 w przypadku ręcznej skrzyni. Nowa przekładnia przewidziana jest tylko dla wersji z 6-cylindrową jednostką napędową.
Przy okazji wprowadzenia nowej przekładni GR Supra przeszła szereg innych modernizacji. Najważniejsze to: modyfikacje zawieszenia i układu kierowniczego, przeprojektowana konsola środkowa, zmodyfikowany układ hamulcowy, przeprogramowana kontrola trakcji (umożliwiająca m.in. płynne ruszanie pod górkę lub na oblodzonej nawierzchni), system antypoślizgowy współpracujący z kontrolą stabilności, funkcja Hairpin+ zaprogramowana z myślą o szybkim pokonywaniu ciasnych, pochylonych zakrętów, a także nowe gamy wyposażenia, kolory nadwozia i wnętrza. Razem z ręczną skrzynią biegów można wybrać Suprę w odchudzonej specyfikacji Lightweight, która zrzuci w sumie ponad 38 kilogramów na skrzyni biegów, felgach, sprzęcie audio, elektrycznej regulacji foteli oraz tapicerce.
Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Supra na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum