Aktualności
26.11.2022

Praga Bohema Wysokie stanowisko

Czeska Praga, która znana jest obecnie z produkcji gokartów oraz wyścigowego pucharu własnej marki, wraca do produkcji samochodów osobowych po siedemdziesięciu pięciu latach przerwy. Wraca ze sportową maszyną z najwyższej półki: oto przeszło 700-konne, ważące niecały tysiąc kilogramów coupe Bohema.

Pierwsze automobile i ciężarówki marki Praga powstały ponad 110 lat temu, a w okresie międzywojennym firma wyspecjalizowała się również w produkcji motocykli i sportowych samolotów. Jej ostatnie, osobowe auta opuściły fabrykę w 1947 roku, po którym Pragę zredukowano do producenta samochodów ciężarowych i różnych podzespołów. Dziś Praga znana jest jako producent popularnych gokartów - rocznie budowane jest nawet siedem tysięcy sztuk - oraz wyścigowego prototypu R1, który rywalizuje na kilku kontynentach i który w Wielkiej Brytanii tworzy własny puchar, Praga Cup. Kilka lat temu na bazie prototypu w jednym egzemplarzu powstało drogowe coupe R1R. Jakieś pięć lat temu rozpoczęto prace nad zupełnie nowym, drogowym modelem marki. Pokazano go w tym tygodniu. To ekstremalne coupe Bohema, nad którym pracował m.in. Romain Grosjean, były kierowca Formuły 1.

Zdjęcie Praga Bohema

Bohema nie idzie na żadne kompromisy: węglowy kadłub, karoseria z włókien węglowych, niewielkie otwory wejściowe, zdejmowana kierownica ze zintegrowanym wyświetlaczem, zawieszenie w systemie pushrod wzorowane na samochodach wyścigowych, semi-slicki Pirelli Trofeo R w standardzie, opcjonalne ogumienie slick prosto z samochodów wyścigowych klasy GT3, umieszczony centralnie silnik benzynowy i ciasna kabina dla dwojga, w której fotel pasażera przesunięto do tyłu względem fotela kierowcy. Na sucho samochód ma ważyć zaledwie 982 kilogramy! Docisk aerodynamiczny przy prędkości 250 km/h: ponad 900 kilogramów! Na pokład trafiły węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, regulowane amortyzatory Ohlins, a także takie wygody, jak klimatyzacja, kamera cofania, dwa 50-litrowe bagażniki po bokach oraz regulowany fotel kierowcy, kolumna kierownicy i pedały.

Zdjęcie Praga Bohema

Przy okazji modelu Bohema podjęto współpracę z Nissanem, który dostarcza silniki rodem z modelu GT-R. Podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności 3,8 litra trafiają najpierw do Litchfield Engineering, gdzie przechodzą spore modyfikacje (sucha miska olejowa, nowe turbosprężarki). Moc: do około 710 koni mechanicznych, maksymalny moment obrotowy: 725 niutonometrów. Napęd na tylne koła przenosi 6-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów, którą dostarcza Hewland. Osiągi: setka w 2,3 sekundy, prędkość maksymalna ponad 300 km/h i czasy okrążeń porównywalne z wyścigowymi samochodami klasy GT3. Produkcja, realizowana przez Kresta Racing, będzie limitowana do 89 egzemplarzy. To nawiązanie do osiemdziesiątej dziewiątej rocznicy zwycięstwa Pragi w wyścigu 1000 Mil Czechosłowacji. Cena za sztukę: 1,28 miliona euro (obecnie to około sześć milionów złotych). W przyszłym roku ma powstać pierwsze dziesięć egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij