Aktualności
17.12.2022

Gorgona MX-5 NM Speedster Mam talent

MX-5, mały roadster produkowany przez Mazdę, cieszy właścicieli we wszystkich zakątkach świata od przeszło dwudziestu lat. Obecnie w produkcji mamy jego czwartą generację, ale w dalszym ciągu nie brakuje takich, którzy za najlepsze uznają jego pierwsze wcielenie. Takie myślenie było punktem wyjścia dla speedstera marki Gorgona.

Gorgona Cars to młode, rzymskie przedsięwzięcie zainicjowane przez miłośników oryginalnej Mazdy MX-5 generacji NA, która zadebiutowała na początku 1989 roku. Pierwszym projektem marki jest bazujący na MX-5, jednoosobowy speedster o kryptonimie NM - Naked Monoposto. Na której generacji NM bazuje konkretnie? Odpowiedzi jest kilka. Samochód zbudowano na zmodyfikowanym podwoziu MX-5 pierwszej generacji z charakterystycznymi, chowanymi reflektorami. Z pojazdu zniknęła całkowicie przednia szyba, skurczyły się drzwi po obu stronach, przed kierowcą pojawiła się symboliczna owiewka, a za jego plecami wyrósł duży garb, który ukrył pałąk bezpieczeństwa. Fotela i miejsca dla pasażera nie ma w ogóle.

Zdjęcie Gorgona MX-5 NM Speedster

Dla MX-5 przygotowano pakiet aerodynamiczny, zmodyfikowane zawieszenie i układ hamulcowy. Samochód o długości około 395 centymetrów ma ważyć zaledwie 830 kilogramów. Na jedną tonę ma przypadać co najmniej 220 koni mechanicznych. Skąd tak znacząca moc? Zespół Gorgony pozbył się układu napędowego sprzed prawie ćwierć wieku i w NM zainstalował rozwiązania prosto z najnowszej MX-5 generacji ND, z której przeniesiono też aluminiowy kręgosłup. Oznacza to 16-zaworowy silnik o pojemności prawie dwóch litrów, ręczną skrzynię o sześciu biegach i samoblokujący się mechanizm różnicowy na tylnej osi. Moc silnika z rodziny Skyactiv-G dochodzi do 184 koni mechanicznych przy siedmiu tysiącach obrotów na minutę, a maksymalny moment obrotowy sięga 205 niutonometrów. Ale to nie wszystko.

Zdjęcie Gorgona MX-5 NM Speedster

Dla NM przygotowano również Power Kit, który zakłada podniesienie parametrów silnika do około 228 koni mechanicznych oraz 225 niutonometrów. Auto przedstawiono na niedawnym zlocie właścicieli MX-5 na torze Modena Autodrome. Na chwilę obecną samochód jest jedynie konceptem, który może poruszać się tylko po torze wyścigowym. Pierwszy egzemplarz powstał przy współpracy z takimi firmami, jak OfficineCubo oraz Carrozzeria Di Vitale, a Gorgona planuje już homologację do użytku drogowego i ręczną budowę kolejnych sztuk na indywidualne zamówienia. Cena gotowego auta, które powstanie po dostarczeniu bazowej MX-5 generacji NA, określono na okolice 70 tysięcy euro plus podatki (obecnie to równowartość około 330 tysięcy złotych).

Skomentuj na forumUdostępnij