Lotus Eletre - Dzień przybycia
Eletre, pierwszy SUV i pierwszy model o napędzie elektrycznym od Lotusa, wchodzi oficjalnie do sprzedaży i otwiera segment, który producent dumnie określa mianem hyper-SUV. Maszyna nowej ery oferuje w najlepszych przypadkach moc przekraczającą 900 koni mechanicznych i zasięg dochodzący do 600 kilometrów.
Przeszło 5,1-metrowy Eletre jest pierwszym, elektrycznym Lotusem, który wchodzi do produkcji seryjnej (ciągle czekamy na supercoupe Evija o mocy dwóch tysięcy koni mechanicznych, które jako koncept pokazano cztery lata temu). To pierwszy SUV w historii firmy i najbardziej zaawansowana technologicznie maszyna w dziejach brytyjskiej marki. Oprócz zupełnie nowego, elektrycznego układu napędowego mamy tu m.in. platformę szeroko wykorzystującą różne kombinacje aluminium oraz materiałów kompozytowych, nowy system operacyjny Lotus Hyper OS z łącznością 5G, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (umożliwiające na przykład zwiększenie lub zmniejszenie prześwitu o 25 milimetrów), adaptacyjną aerodynamikę (otwierane klapki przedniego grilla), cyfrowe lusterka, systemy wspomagania kierowcy wykorzystujące LIDAR oraz gotowość na wdrożenie systemów jazdy autonomicznej poziomu 4 (na tym poziomie z definicji uwaga i zaangażowanie kierowcy są zbędne, można na przykład uciąć sobie drzemkę... o ile tylko regulacje prawne na to w najbliższej przyszłości pozwolą).
Lotus przewidział trzy różne wersje z dwoma silnikami elektrycznymi, napędem wszystkich czterech kół oraz litowo-jonowymi bateriami o pojemności 112 kWh, które ulokowano w podłodze. Bazowe Eletre oraz lepiej wyposażone Eletre S będą dysponować mocą 450 kW - 612 koni mechanicznych - i momentem obrotowym 710 niutonometrów, które pozwolą na rozwinięcie setki w jakieś 4,5 sekundy i rozpędzenie się do 258 km/h. Topowe Eletre R będzie mogło pochwalić się mocą aż 675 kW - 918 koni mechanicznych - oraz momentem obrotowym 985 niutonometrów, a na tylnej osi pojawi się w tym przypadku dwustopniowa przekładnia zamiast jednostopniowej. Eletre, zależnie od wersji, waży od 2490 do 2640 kilogramów. Zasięg w przypadku podstawowych wersji może dochodzić do 600 kilometrów, a w Eletre R sięgać do 490 kilometrów (według norm WLTP). Największy zasięg zapewnią najmniejsze, 20-calowe felgi, a w ofercie znajdziemy alternatywy w rozmiarze do 23 cali z ogumieniem Pirelli P Zero lub P Zero Corsa.
Do wyboru będzie kilka różnych trybów jazdy: Tour, Range, Sport, Off-Road, Individual oraz Track (ten ostatni tylko w przypadku Eletre R, którego program rozwojowy prowadzono między innymi na słynnym Nürburgring Nordschleife). Baterie będziemy mogli ładować na przykład z pomocą domowego wallboxa AC o mocy 22 kW lub publicznych stacji ładowania DC mocą do 350 kW. Ładowanie baterii na poziomie 0-100% w pierwszym przypadku zajmie niecałe sześć godzin. W drugim w ciągu 20 minut będzie można uzupełnić baterie w zakresie 10-80%. Własne Eletre można już konfigurować i zamawiać na terenie Wielkiej Brytanii i Europy. Na rodzimym rynku model wyceniono na przedział od 89,5 tysiąca funtów za wersję bazową do 120 tysięcy funtów za Eletre R (aktualnie to równowartość odpowiednio około 465 i 620 tysięcy złotych). Ceny europejskie - na rynku niemieckim - zawierają się w przedziale od 96 do 151 tysięcy euro (czyli około 425-670 tysięcy złotych).
Źródło/zdjęcia: Lotus Lotus Eletre na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum