Aktualności
20.07.2023

Maserati Ghibli 334 Ultima

Maserati szykuje się do pożegnania z linią grand tourerów z widlastymi ósemkami, których początki sięgają końca lat pięćdziesiątych. Jednym z ostatnich członków wysoko postawionej rodziny ma być limuzyna Ghibli w limitowanym wydaniu 334 Ultima. Trzycyfrowa liczba w jej nazwie odnosi się do prędkości maksymalnej.

Maserati Ghibli w obecnej generacji produkowane jest od 2013 roku. Model w swojej przeszło dziesięcioletniej karierze oferowany był z benzynowymi i wysokoprężnymi silnikami V6 oraz V8, a także jako hybryda z rzędową czwórką. Moc najmocniejszych odmian dochodziła do 580 koni mechanicznych. Od roku 1959, w którym pojawił się model 5000 GT - pierwsze, seryjne Maserati z silnikiem V8 pod maską - włoska marka sprzedała na całym świecie ponad 100 tysięcy samochodów z widlastymi ósemkami. Nowe Ghibli 334 Ultima, które zadebiutowało na tegorocznym Festiwalu Prędkości w Goodwood, będzie jedną z ostatnich okazji nabycia Maserati z takim właśnie silnikiem. Produkcja aktualnego V8 ma być zakończona przed końcem tego roku.

Zdjęcie Maserati Ghibli 334 Ultima

Na pokładzie najmocniejszego i najszybszego Ghibli w historii pracuje podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 3,8 litra i kącie rozchylenia 90 stopni. Włoska konstrukcja generuje w dalszym ciągu 580 koni mechanicznych i prawie 730 niutonometrów - to tyle samo, co w starszym Ghibli Trofeo, które zadebiutowało prawie trzy lata temu. Kuracja odchudzająca, nowe felgi Orione o średnicy 21 cala i ogumienie, a także elementy aerodynamiczne, jak węglowy spoiler na klapie bagażnika, pozwoliły na poprawienie osiągów względem Trofeo: sprint od zera do setki spadł z 4,3 do 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna podskoczyła z 326 do rekordowych 334 kilometrów na godzinę. Napęd przenoszony jest wyłącznie na tylną oś poprzez samoblokujący się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz automatyczną skrzynię biegów ZF o ośmiu przełożeniach.

Zdjęcie Maserati Ghibli 334 Ultima

Ghibli 334 Ultima powstanie w liczbie tylko 103 egzemplarzy. To nawiązanie do projektu 103, unikatowego 5000 GT Scia di Persia z 1959 roku, które powstało na zamówienie rodziny królewskiej. Nowy model dostępny będzie między innymi w kolorze Scia di Persia, z węglowym pakietem nadwoziowym w standardzie, specjalną tapicerką ze skóry i Alcantary, a także dodatkowymi oznaczeniami "334" w środku i na zewnątrz. pożegnanie z widlastą ósemką na Ghibli się nie skończy: do oferty jednocześnie trafia Levante V8 Ultima, którego produkcja również będzie limitowana do 103 egzemplarzy. Do roku 2025 wszystkie modele Maserati mają być dostępne w wersjach w pełni elektrycznych, a do roku 2030 mają zniknąć silniki spalinowe - cała gama modelowa marki ma być wtedy zasilana wyłącznie prądem.

Skomentuj na forumUdostępnij