Aktualności
16.08.2023

Zenvo Aurora Równowaga skrajności

Zenvo Automotive otwiera zupełnie nowy rozdział w swojej krótkiej, ale bardzo intensywnej historii. Duński producent egzotycznych, super sportowych maszyn przygotował od zera nową propozycję: to model Aurora, który przybiera różne osobowości i który polega na potężnym, poczwórnie turbodoładowanym silniku spalinowym w układzie V12.

Duńskie Zenvo po kilkunastu latach produkcji i kilku różnych modelach żegna się z platformą, w której wykorzystywano widlastą ósemkę ze sprężarką i turbosprężarką. W przypadku modelu Aurora mamy do czynienia z zupełnie nowym, węglowym kadłubem, który opracowano we współpracy z Managing Composites (modułowa platforma ZM1 ma być w przyszłości bazą dla kolejnych aut), zupełnie nowym silnikiem spalinowym, który opracowano we współpracy z Mahle Powertrain, układem hybrydowym oraz dwoma wariantami samego samochodu. Aurora Tur przeznaczona jest do jazdy codziennej, a Aurora Agil to wersja adresowana do stałych bywalców torów wyścigowych, wyróżniająca się przede wszystkim dużym skrzydłem z tyłu, wydrążonymi kanałami z przodu, głębiej wciętymi sekcjami bocznymi, aranżacją podłogi, magnezowymi felgami, skąpiej wykończoną kabiną oraz obniżoną masą własną.

Zdjęcie Zenvo Aurora

W obu przypadkach do dyspozycji dostaniemy V12 o pojemności aż 6,6 litra, nad którą pastwić będą się aż cztery turbosprężarki. Efekt: maksymalna moc w okolicach 1270 koni mechanicznych i chęć do kręcenia się aż do 9,8 tysiąca obrotów na minutę! Silnik zostanie połączony z 7-stopniową skrzynią biegów, połączoną ze sterowanym elektronicznie mechanizmem różnicowym oraz silnikiem elektrycznym, który służy jako rozrusznik oraz bieg wsteczny i dostarcza kolejne 204 KM. W wersji Aurora Agil to wszystko - razem do 1471 koni mechanicznych oraz 1400 niutonometrów, które przenoszone są wyłącznie na tylne koła. W wydaniu Aurora Tur dostaniemy dwa kolejne silniki elektryczne na przedniej osi z systemem wektorowania momentu obrotowego, a tym samym napęd wszystkich czterech kół. Razem: do 1876 koni mechanicznych oraz 1700 niutonometrów! Standardem w obu przypadkach będzie m.in. adaptacyjne zawieszenie, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe oraz ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2.

Zdjęcie Zenvo Aurora

Aurora Agil ma ważyć niespełna 1300 kilogramów, Aurora Tur ma być o około 150 kilogramów cięższa. Prognozowane osiągi wersji Agil: od zera do stu w 2,5 sekundy, od zera do 200 km/h w 4,6 sekundy, od zera do 300 km/h w 10 sekund, prędkość maksymalna 365 km/h i docisk aerodynamiczny przy 250 km/h na poziomie 880 kilogramów. Prognozowane osiągi wersji Tur: od zera do stu w 2,3 sekundy, od zera do 300 km/h w 9 sekund, od zera do 400 km/h w 17 sekund i prędkość maksymalna aż 450 kilometrów na godzinę! Zenvo zamierza wyprodukować w sumie tylko sto egzemplarzy, po pięćdziesiąt w każdej z dwóch wersji w cenie co najmniej trzech milionów dolarów. Ręczna budowa pierwszych sztuk w zakładach marki w Præstø w Danii ma ruszyć najwcześniej w 2025 roku. Zenvo już teraz pracuje nad mniejszym modelem i planuje z nowego V12 otrzymać mniejsze jednostki w aranżacjach V6 oraz V8.

Skomentuj na forumUdostępnij