Aktualności
14.09.2023

AIM EV Sport 01 Przyciągające działanie

Na krótkiej liście przedsiębiorstw przymierzających się do produkcji przystępnych, sportowych aut o napędzie elektrycznych, pojawiła się nowa marka z azjatyckim rodowodem. Mowa o japońskim AIM, które wymyśliło sobie małe coupe o oznaczeniu EV Sport 01. Auto oparto na własnych rozwiązaniach technologicznych.

Rola producenta samochodów drogowych jest dla AIM czymś zupełnie nowym, ale firma z miejscowości Nagoya w Japonii ma do niej wszelkie niezbędne doświadczenie. Firma działa od 1998 roku i od samego początku specjalizuje się w technologiach samochodowych, a w sezonie 2010 połączyła nawet siły z zespołem Oreca, co zaowocowało czwartym miejscem w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i najwyższą pozycją wśród samochodów o napędzie benzynowym (całe podium zajęły wysokoprężne maszyny Audi). Kilkanaście lat temu wyścigową Orecę 01 typu LMP1 napędzało 5,5-litrowe V10, pod którym podpisywało się AIM i Engine Developments. Dziś w repertuarze AIM znajduje się między innymi silnik elektryczny APM200 własnego pomysłu. Dwie jednostki tego typu zaprzęgnięto do napędu coupe EV Sport 01, pierwszego samochodu w historii firmy i pierwszego samochodu, który wykorzystuje APM200.

Zdjęcie AIM EV Sport 01

Główne założenia EV Sport 01 to długość w granicach niespełna czterech metrów, miejsce tylko dla kierowcy i pasażera, masa własna w okolicach tylko 1425 kilogramów oraz napęd przenoszony wyłącznie na tylne koła. O napędzie wszystkich czterech kół mowy nie ma - przeczyłoby to całej filozofii auta i podnosiło jego wagę. Coupe zbudowano ma rurowej, aluminiowej ramie z węglową sekcją pasażerską oraz karoserią wykonaną z włókien węglowych, której linie mają nawiązywać do europejskich i japońskich aut sportowych z lat sześćdziesiątych. Drzwi unoszą się do góry razem z przeszklonymi połówkami dachu, po rogach auta rozstawiono 20-calowe felgi, zrezygnowano całkowicie z klasycznych lusterek bocznych, a przed kierowcą ustawiono kilka małych wyświetlaczy.

Zdjęcie AIM EV Sport 01

Na tylnej osi zainstalowano dwa silniki elektryczne własnej produkcji, które mają razem dostarczać do 490 koni mechanicznych oraz maksymalnie 740 niutonometrów (z potencjałem na przekroczenie 600 koni mechanicznych). Energia elektryczna przechowywana jest w bateriach o pojemności 81 kWh. Na uzbrojeniu znalazł się autorski system wektorowania momentu obrotowego oraz kilka trybów jazdy, w tym Sport i Track. EV Sport 01 przygotowywany był początkowo jedynie jako popis możliwości AIM, ale zainteresowanie, z jakim auto spotkało się w ciągu kilku ostatnich miesięcy, sprawiło, że czeka na nie szereg testów i ewentualnie przygotowanie do produkcji w ograniczonej licznie egzemplarzy. W najbliższej przyszłości oferta AIM ma objąć również silniki elektryczne APM200 przygotowane do instalacji w samochodach innych marek.

Skomentuj na forumUdostępnij