Toyota Century - Jestem SUV'em
Model Century, jedna z najbardziej egzotycznych pozycji w katalogu Toyoty z europejskiego punktu widzenia, doczekał się zupełnie nowego, dopiero czwartego w przeszło 55-letniej historii, wcielenia. I poddał się nieuniknionej transformacji: model Century w najnowszej odsłonie został pełnowymiarowym, luksusowym SUV'em.
Toyota Century, kojarzona między innymi jako rządowa limuzyna z arsenału japońskiego rządu, produkowana jest nieprzerwanie od 1967 roku. Pierwsza generacja przetrwała w niewiele zmienionej formie aż trzydzieści lat, w ciągu których napędzały ją kolejne generacje silnika V8. W drugiej generacji pojawiło się nowe V12 o pojemności pięciu litrów, a pod koniec 2017 roku zadebiutowała Century trzeciej generacji, która wróciła do widlastej ósemki, zaaranżowanej tym razem w układzie hybrydowym. Trzybryłowe limuzyny nie są jednak tym, czego oczekują dzisiaj klienci. W ostatnich dniach zadebiutowała zupełnie nowa Century w formacie SUV, która znacznie lepiej dopasowuje się do dzisiejszych standardów (model nie wypiera z japońskiego rynku sedana, oba warianty będą oferowane równolegle).
Century jako SUV ma ponad 5,2 metra długości i zabiera na pokład cztery osoby. Na tylne fotele, które tradycyjnie można ustawić w pozycji leżącej, prowadzą drzwi otwieranie tradycyjnie lub drzwi przesuwane, zależnie od wybranej konfiguracji. Wsiadanie z gracją ułatwiają chowane progi oraz dodatkowe uchwyty. Samochód ma ważyć około 2570 kilogramów. Zbudowano go na nowej platformie z dodatkowo wyciszaną kabiną i przestrzenią bagażową. Dla nowej Century opracowano również nowy, hybrydowy układ napędowy, w którym cała moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła. Główną rolę odgrywa w nim wolnossąca, widlasta szóstka o pojemności 3,5 litra typu 2GR-FXS z bezstopniową skrzynią biegów, a w razie potrzeby maszyna może poruszać się wyłącznie przy pomocy silników elektrycznych (na każdej osi zainstalowano po jednym). Zasięg w trybie elektrycznym ma sięgać prawie 70 kilometrów.
Moc silnika spalinowego przekracza 260 koni mechanicznych, silnik elektryczny na przedniej osi dostarcza co najmniej 180 koni mechanicznych, a silnik elektryczny na tylnej osi generuje prawie 110 koni mechanicznych. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do okolic 412 koni mechanicznych. Nowa Century w formacie SUV będzie produkowana ręcznie w zakładach w mieście Tahara w Japonii, sprzedawana i serwisowana przez grupę specjalistów Century Meisters. Auto będzie ba razie dostępne wyłącznie na terenie Japonii. Planowana sprzedaż to trzydzieści egzemplarzy miesięcznie. Cena za sztukę: co najmniej 25 milionów jenów, wliczając podatki (aktualnie to równowartość około 735 tysięcy złotych).
Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota Century na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum