Aktualności

Grand Prix Hiszpanii Kontrolowana wygrana

Po krótkiej przerwie, którą kilku kierowców wykorzystało na pojawienie się w roli obserwatorów 24-godzinnego Le Mans we Francji, Formuła 1 wróciła z Ameryki Północnej do Europy, gdzie zostanie na kilka miesięcy. Dziesiątym z dwudziestu czterech tegorocznych grand prix był wczorajszy wyścig w Hiszpanii.

Wizyta na prawie 4,7-kilometrowej pętli Circuit de Barcelona-Catalunya rozpoczęła się od treningów, w których najszybszy był Norris w McLarenie. Tuż za nim uplasowali się Verstappen, który otrzymał nową jednostkę napędową, czwartą i ostatnią przed przekroczeniem regulaminowych limitów, oraz Sainz. W drugiej sesji treningowej najszybszy okazał się Hamilton w Mercedes-Benzie, którego gonili Sainz i Norris. Trzecie i ostatnie treningi z najlepszym okrążeniem zakończył Sainz, za którym wylądowali Norris oraz Leclerc. Podczas sesji doszło do kolizji Leclerca i Norrisa, a później Strolla i Hamiltona, ale żadnen z incydentów nie zakończył się karami. Dla Alpine, które przywiozło zmodernizowane bolidy, było to pierwsze Q3 dla obu bolidów w tym sezonie. Treningi przed wyścigiem były szczególnie ważne dla zespołu Alpine (ósme miejsce w generalce konstruktorów i tylko pięć punktów), którzy przywiózł znaczące modernizacje i zapowiedział kolejne zmiany w pionie zarządzającym.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

W sobotnich kwalifikacjach już po pierwszej sesji z trzech odpadli obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy RB oraz Magnussen w Haasie. Po kolejnej sesji poza pierwszą dziesiątką znaleźli się obaj kierowcy Saubera, obaj kierowcy Aston Martina oraz Hulkenberg w Haasie. Pole position z przewagą zaledwie 0,02 sekundy zdobył Norris w McLarenie (drugie pole position w karierze kierowcy)! Na kolejnych pozycjach uplasowali się: Verstappen w Red Bullu, Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG, Leclerc i Sainz w maszynach Ferrari, Gasly w Alpine, Perez w Red Bullu, Ocon w Alpine oraz Piastri w McLarenie, który popsuł swoje najważniejsze okrążenie. Dla Alpine było to pierwsze Q3 dla obu bolidów w tym sezonie. Perez po nałożeniu kary cofnięcia o trzy miejsca za jazdę uszkodzonym bolidem w poprzednim grand prix spadł na jedenaste pole startowe. Do pierwszej dziesiątki awansował Alonso. Albon po zmianach w bolidzie w warunkach parc ferme miał startować z alei serwisowej.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Niedzielny, gorący wyścig wszyscy oprócz Albona zaczynali na ogumieniu soft. Długa prosta startowa pozwoliła tuż po ruszeniu na przypuszczenie ataku ze strony Mercedesów-AMG oraz Ferrari, z których większość pozostała na swoich pozycjach. Norris na pierwszym zakręcie spadł na miejsce trzecie, a na prowadzenie z miejsca czwartego wyszedł Russell. Trzy pozycje zyskał Hulkenberg, który pojawił się w pierwszej dziesiątce. Z pierwszej dziesiątki spadł Perez. Okrążenie 3 z 66: Verstappen z pomocą DRS wyprzedza Russella, przejmuje prowadzenie i szybko oddala się poza zasięg DRS rywala. Sainz wyprzedza Leclerca. Okrążenie 13: jako pierwszy na pit stop z pierwszej dziesiątki zjeżdża Hulkenberg, Verstappen ma już ponad trzy sekundy przewagi. Okrążenie 15: Gasly w wyniku problemów z wymianą jednego z kół zatrzymuje się na prawie siedem sekund i spada na miejsce trzynaste za Ocona i Albona.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 16: 5,3-sekundowy postój Russella i tylko 2,2 sekundowy Sainza, który wyjeżdża z alei serwisowej prawie bok w bok z rywalem. Hamilton po postoju spada za Sainza. Okrążenie 18: 1,9-sekundowy postój Verstappena. Okrążenie 19: Hamilton wyprzedza Sainza. Okrążenie 23: późny pit stop Norrisa, który spada na miejsce szóste za Sainza. Okrążenie 24: pit stop Leclerca, który spada na miejsce siódme między dwóch kierowców Alpine. Okrążenie 29: Perez po wyprzedzeniu przez Ocona spada na miejsce dziesiąte. Verstappen ma prawie siedem sekund przewagi nad Russellem, ale narzeka na nieprzewidywalne zachowanie opon. Okrążenie 32: Norris wyprzedza Hamiltona i wraca na podium. Okrążenie 35: Norris wyprzedza Russella i awansuje na miejsce drugie, Russell walczy z powodzeniem o odzyskanie pozycji. Norris po chwili wyprzedza rywala po raz drugi i zostaje z przodu.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 37 z 66: pit stop Russella i Sainza, obaj dostają opony hard, na których powinno dojechać do mety. Okrążenie 44: pit stop Hamiltona, który dostaje ogumienie soft i spada za Sainza. Okrążenie 45: postój Verstappena, który również dostaje ogumienie soft. Okrążenie 46: Hamilton wyprzedza Sainza. Okrążenie 47: 3,6-sekundowy pit stop Norrisa, który dostaje ogumienie soft i wraca na tor na miejscu drugim tuż przed Russellem. Verstappen prowadzi z przewagą ponad ośmiu sekund. Okrążenie 50: Norris jest niecałe siedem sekund za Verstappenem. Dziesiąty jest Perez, ale ma przed sobą wolniejsze Alpine. Okrążenie 52: Hamilton po wyprzedzeniu Russella awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 54: Norris jest niecałe pięć i pół sekundy za Verstappenem, który musi kontrolować wyścig. Przewaga lidera nadal malała, ale w znacznie mniejszym tempie i ostatecznie nie zeszła poniżej dwóch sekund.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Grand Prix Hiszpanii zakończyło się w tym roku zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu z przewagą tylko 2,2 sekundy (sześćdziesiąta pierwsza wygrana w karierze i siódma w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Norris w McLarenie (najszybsze okrążenie wyścigu), Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG (pierwsze podium Hamiltona w tym roku), Lelcerc i Sainz w Ferrari, Piastri w McLarenie, Perez w Red Bullu oraz Gasly i Ocon w Alpine. Po dziesięciu grand prix przewaga Verstappena nad najbliższym rywalem w klasyfikacji generalnej kierowców podskoczyła z 56 do 69 punktów. W generalce konstruktorów Red Bull powiększył przewagę nad Ferrari, do którego zbliża się McLaren, z 49 do 60 punktów. Kolejny, europejski przystanek już w najbliższą niedzielę: Austra i Red Bull Ring.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)219 pkt.
Lando Norris (McLaren)150 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)148 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)116 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)111 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull330 pkt.
Ferrari270 pkt.
McLaren237 pkt.
Mercedes-AMG151 pkt.
Aston Martin58 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij