Subaru WRX S210 - Kolekcja STI
Prawie trzy lata temu do historii odeszło WRX STI i zadeklarowano, że nowej, spalinowej edycji już nie będzie. Nie oznacza to jednak, że w oddziale Subaru Tecnica International brakuje zainteresowania drugą generacją WRX. Wręcz przeciwnie: STI zrobiło już kilka wersji specjalnych, a w ostatnim czasie pokazało WRX S210 z rozwiązaniami prosto ze sportów samochodowych.
Model WRX od Subaru ma już ponad dziesięć lat. Maszyna zadebiutowała w 2014 roku jako spadkobierca produkowanej od 1992 roku Imprezy WRX, która zasłynęła w rajdach samochodowych i kierowana była przede wszystkim na rynek japoński i północnoamerykański. Obowiązkowym punktem oferty była odmiana WRX STI z przeszło 300-konnymi silnikami, która przybierała różne formy zależnie od regionu sprzedaży. W roku 2021 japońska marka świętowała wyprodukowanie dwudziestu milionów samochodów z napędem obu osi i premierę nowego WRX drugiej generacji. Model powstały na architekturze Subaru Global Platform otrzymał 4-cylindrowego, turbodoładowanego boxera o pojemności 2,4 litrów, automatyczną skrzynią biegów i układ przeniesienia napędu na obie osie Symmetrical AWD ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Tym razem na sportowe wydanie WRX STI nie było miejsca.
O miłośnikach specjałów Subaru Tecnica International jednak nie zapomniano. Na potrzeby japońskiego rynku powstała edycja S4 STI Sport R EX, a niedługo później WRX S4 STI Sport#. Na otwarcie roku 2025 na bazie tej pierwszej edycji powstał limitowany model WRX S210, który zaprezentowano niedawno na wystawie Tokyo Auto Salon. STI chwali się, że maszynę zaprojektowano z wykorzystaniem wiedzy zdobytej między innymi podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu jako drogowego towarzysza samochodu wyścigowego. Japończycy "czepili się" tutaj właściwie wszystkiego: nowe są 19-calowe felgi i ogumienie Michelin Pilot Sport 4S, elementy zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami i dedykowaną S210 elektroniką, hamulce z wentylowanymi tarczami Brembo, węglowe kubełki Recaro, węglowy body kit i wiele innych elementów. Nie obyło się również bez podkręcenia układu napędowego.
Jednostkę napędową typu FA24 potraktowano nowymi elementami układu dolotowego, układu turbodoładowania, układu wydechowego oraz elektroniką i zestawiono ze skrzynią biegów zmodyfikowaną pod kątem bardziej liniowego dostarczania momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów. Subaru celuje w maksymalną moc co najmniej 300 koni mechanicznych przy 5,7 tysiącach obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy 375 niutonometrów w zakresie od dwóch do 5,6 tysięcy obrotów na minutę. Samochód ma ważyć na sucho 1630 kilogramów. WRX S210 od STI trafi na rynek japoński w liczbie ograniczonej do pięciuset egzemplarzy. Na wiosnę Subaru uruchomi proces sprzedaży... wróć: proces zdobycia prawa do nabycia auta. Wzorem poprzednich limitowanych edycji można spodziewać się sprzedaży losów na loterię, z której zostanie wyłonionych 500 szczęśliwców.
Źródło/zdjęcia: subaru, sti.jp Subaru WRX S210 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum