BMW iX M70 - Konsekwentny rozwój
Pierwszy crossover od BMW z napędem elektrycznym, model nazwany po prostu iX, ma już ponad cztery lata. I właśnie przechodzi transformację. Po tegorocznej modernizacji auto przywita nas nieco zmienionym wyglądem, nowymi technologiami, wydajniejszymi układami napędowymi i wariantem M70 z oddziału BMW M, w którym udało się wykrzesać prawie 660 koni mechanicznych.
BMW iX o długości prawie pięciu metrów od samego początku pozycjonowane jest jako luksusowy, awangardowy crossover, który przez producenta klasyfikowany jest jako SAV (Sports Activity Vehicle). Auto sprzedaje się całkiem nieźle, ale szału nie ma, a jego głównymi rynkami zbytu są USA (w ubiegłym roku sprzedano tu prawie 15,4 tysiące sztuk, rok wcześniej 17,3 tysiące), Wielka Brytania oraz Niemcy. Po aktualizacji 2025 model jest lżejszy dla oka (nowe zderzaki, nowy grill z podświetleniem, felgi w rozmiarze do 23 cali, nowe światła, nowe kolory karoserii i tak dalej), po raz pierwszy dostępny jest z pakietami stylistycznymi firmowanymi przez oddział BMW M i jako pierwszy elektryk BMW może legitymować się zasięgiem przekraczającym 700 kilometrów. Każda wersja napędowa wyposażona jest w dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, oraz znacznie wydajniejsze baterie.
Ofertę otwiera wariant xDrive45 o mocy zwiększonej z 326 do 408 koni mechanicznych, który rozpędza się do setki w 5,1 sekundy. Użytkową pojemność litowo-jonowych akumulatorów zwiększono tu prawie o jedną trzecią, do 94,8 kWh, a system dostosowano do współpracy ze stacjami szybkiego ładowania o mocy do 175 kW. Zasięg według norm WLTP: do 602 kilometrów. Stopień wyżej stoi iX xDrive60, w którym moc podskoczyła z 521 do 544 koni mechanicznych, a sprint od zera do setki spadł do 4,6 sekundy. Pojemność akumulatora sięga tu 109,1 kWh, maksymalna moc ładowania dochodzi do 195 kW. Zasięg: do 701 kilometrów. W każdym przypadku na pokładzie mamy system wstępnego kondycjonowania akumulatorów w celu przygotowania do szybkiego ładowania, system kontroli zjazdu, dynamiczną kontrolę stabilności, poprawione zawieszenie oraz nowe ogumienie z rozbudowaną warstwą dźwiękochłonną. Prędkość maksymalną ograniczono do 200 kilometrów na godzinę.
Nową ofertę zamyka mocarne iX M70. Mamy tu do 659 koni mechanicznych (w sportowym trybie jazdy), do 1100 niutonometrów (w trybie szybkiego startu), akumulatory o pojemności użytkowej 108,9 kWh i masę własną na poziomie około 2,6 tony. Wersję M70 wyróżniać będą detale karoserii, felgi i seryjne uzbrojenie, obejmujące m.in. adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, powiększone tarcze hamulcowe i elektronikę. Pojazd ma rozpędzać się do setki w 3,8 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h. Zasięg: od 521 do 600 kilometrów. Ładowanie baterii w zakresie 10-80% ze stacji o mocy 195 kW: około 35 minut. Ładowanie 0-100% z domowego wallboxa 11 kW: jedenaście godzin. Produkcja zmodernizowanego iX będzie wiązała się z redukcją dwutlenku węgla, redukcją zużycia wody i rzadkich pierwiastków oraz zwiększonym wykorzystaniem materiałów naturalnego pochodzenia ze źródeł odnawialnych.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW iX M70 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum