Aktualności

Renault Filante Record - Laboratorium wydajności

Francuskie Renault pokazało swoje najnowsze dzieło, które czerpie pełnymi garściami ze stuletniej historii bicia rekordów prędkości i celuje w maksymalne zwiększenie wydajności elektrycznego układu napędowego, a tym samym prace nad technologiami przyszłości. Jest nim eksperymentalny prototyp o dźwięcznej nazwie Filante Record 2025.

Futurystyczny Filante Record duchem i formą nawiązuje do dwóch rekordowych maszyn Renaulta, z których najstarsza ma już sto lat. Pierwszą z nich jest oparty na modelach produkowanych seryjnie 40CV des Records o mocy około 200 koni mechanicznych, który zasłynął długodystansowymi rekordami w 1925 roku, w tym rekordem przejazdu prawie 4,2 tysiąca kilometrów w ciągu dwudziestu czterech godzin ze średnią prędkością 173,65 km/h (i maksymalną około 250 kilometrów na godzinę). Druga to jednoosobowy, opływowy prototyp Etoile Filante z około 270-konnym silnikiem turbinowym, który w 1956 roku pojawił się na Bonneville Salt Flats w USA i ustanowił kilka nowych rekordów prędkości swojej kategorii, w tym prawie 309 km/h na dystansie pięciu kilometrów. Do rekordowej elity należy również Nervasport des Records z 1934 roku, którym w dwie doby przejechano ponad osiem tysięcy kilometrów ze średnią prędkością 167,45 km/h.

Zdjęcie Renault Filante Record

Tegoroczny Filante Record zaskakuje kształtami i proporcjami, które nawiązują do przodka sprzed stu lat. Jednoosobowy eksperyment ma aż 512 centymetrów długości, 119 centymetrów wysokości oraz tylko 171 centymetrów szerokości i waży tylko niecałe tysiąc kilogramów, co udało się dzięki szerokiemu zastosowaniu włókien węglowych. Jego wąską karoserię zaprojektowano z myślą o redukcji oporów aerodynamicznych, a w jej przygotowaniu pomagali specjaliści z zakładów Ligier Automotive, które specjalizują się w samochodach wyścigowych. W wielu miejscach na zewnątrz i w środku skorzystano z elementów wyprodukowanych w druku 3D i materiałów naturalnego pochodzenia. Nietypowa kierownica spełnia tu kilka funkcji, w tym kontrolę gazu i hamowania (mechanicznego połączenia między kierownicą a różnymi systemami nie ma, komunikacja między nimi odbywa się na drodze elektronicznej).

Zdjęcie Renault Filante Record

Elektronika steruje tutaj pracą całego podwozia, od układu kierowniczego, poprzez hamulcowy po adaptacyjne zawieszenie, co pozwala na przygotowanie maszyny na każdą nawierzchnię. Innowacyjne ogumienie dla auta, charakteryzujące się m.in. znaczna redukcja oporów toczenia i zmniejszoną szerokością bieżnika, opracowała firma Michelin. Prototyp korzysta z nowoczesnych baterii przygotowanych przez Ampere, które ważą jakieś 600 kilogramów. Pozostałe detale techniczne pozostają na razie tajemnicą. Renault Filante Record zadebiutuje przed publicznością na początku lutego na wystawie Retromobile w Paryżu. W pierwszej połowie tego roku Francuzi zamierzają podjąć pierwsze próby bicia rekordów wydajności, co można rozumieć jako zasięg bez ponownego ładowania baterii.

Źródło/zdjęcia: Renault Renault Filante Record na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij