
McLaren MCL39 - Pierwszy na torze
McLaren jako pierwszy pokazał swój nowy bolid na nadchodzący sezon mistrzostw świata Formuły 1. Maszyna o oznaczeniu MCL39 zadebiutowała od razu na torze w tymczasowych, maskujących kolorach. W tym roku jej zadaniem będzie obrona tytułu mistrzów świata wśród konstruktorów i stała obecność w walce o tytuł mistrza świata wśród kierowców.
McLaren MCL39 wyjechał dzisiaj w ramach tak zwanego dnia filmowego na swoje pierwsze kilometry po torze Silverstone. Maszyna pokazała się w tymczasowych barwach, a jej malowanie na sezon 2025 zobaczymy za kilka dni. W tym roku mistrzostwa świata Formuły 1 będą świętować swoje 75-lecie (pierwszy wyścig miał miejsce trzynastego maja 1950 roku na Silverstone w Wielkiej Brytanii). Z tej okazji już osiemnastego lutego podczas uroczystości F1 75 Live w Londynie zobaczymy po raz pierwszy w historii wszystkie bolidy naraz (a raczej makiety w nowych malowaniach). Będzie to dziesięć maszyn. Poza McLarenem stawkę tworzą marki Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, Sauber, Mercedes-AMG, Racing Bulls, Red Bull oraz Williams. W przyszłym roku Sauber przekształci się oficjalnie w fabryczny zespół Audi, a do rywalizacji po raz pierwszy w historii dołączy jedenasty zespół, ekipa General Motors z luksusową marką Cadillac.

W przyszłym roku w życie wejdą zupełnie nowe przepisy i zupełnie nowe jednostki napędowe, nadal z turbodoładowanymi V6 o pojemności 1,6 litra w roli głównej, ale m.in. bez systemów odzyskiwania energii cieplnej z wydechu. Zmienią się również bolidy, które będą między innymi znacząco mniejsze dzięki skróconemu rozstawowi osi i ograniczeniu szerokości. Oznacza to, że w tym roku wielu zmian nie wprowadzono. Najważniejsze to: zwiększenie minimalnej masy bolidów z kierowcą, ale bez paliwa z 798 do 800 kilogramów (zwiększono masę kierowcy: z 80 do 82 kilogramów), wprowadzenie nowego systemu chłodzenia kierowców na najgorętsze wyścigi oraz zmiany w działaniu i konfiguracji DRS (Drag Reduction System). Zmienia ulegnie również punktacja: nie będą już przyznawane punkty za najszybsze okrążenia w wyścigach, które wprowadzono w 2019 roku.

McLaren od 2021 roku korzysta z układów napędowych produkcji Mercedesa-AMG. Zespół trzeci rok z rzędu nie zmienia swojego składu. Dla zespołu z Woking po raz kolejny jeździć będą: 25-letni Lando Norris z Wielkiej Brytanii oraz 23-letni Oscar Piastri z Australii. Obaj od początku swojej kariery jeżdżą wyłącznie dla McLarena: Norris debiutował w sezonie 2018, a Piastri w sezonie 2023. Norris zakończył ubiegłoroczny sezon na miejscu drugim w kwalifikacji generalnej kierowców z czterema wygranymi grand prix, trzynastoma występami na podium i dwoma podiami w sprintach. Piastri uplasował się na miejscu czwartym z dwoma wygranymi, ośmioma podiami oraz jedną wygraną i czterema podiami w sprintach. Dla obu kierowców był to najlepszy rok w karierze. McLaren zakończył sezon 2025 zdobyciem tytułu mistrzów świata wśród konstruktorów!

Aktualizacja 18.02.2025 / McLaren świętuje zeszłoroczne mistrzostwo świata Formuły 1 i swój dziewiąty tytuł wśród konstruktorów edycjami specjalnymi drogowych modeli Artura oraz 750S. Obie maszyny przyszykowano w specjalnie wykończonych wersjach MCL38 Celebration Edition, które nawiązują kolorami do bolidów Formuły 1 i ozdobione są między innymi podpisami Norrisa i Piatri'ego. Artura jest hybrydą z podwójnie turbodoładowanym, 605-konnym V6 o pojemności trzech litrów i łącznej mocy 700 koni mechanicznych. Coupe 750S trzyma się wyłącznie spalinowego, podwójnie turbodoładowanego V8 o pojemności czterech litrów, z którego wyciśnięto 750 koni mechanicznych. Oba modele MCL38 Celebration Edition powstaną w limitowanej serii tylko osiemnastu sztuk przeznaczonych na cały świat, dziewięć sztuk Artury i dziewięć sztuk 750S.
Źródło/zdjęcia: McLaren, mclaren.com/racing McLaren MCL39 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum