
Opel Mokka GSE Rally - Skok adrenaliny
Opel Mokka drugiej generacji, który jesienią ubiegłego roku przeszedł stosunkowo skromny facelifting, znalazł dla siebie nowe zajęcie. Jakie? To starty w rajdach samochodowych! I to od razu w zupełnie nowej klasie: jako pierwszy przedstawiciel elektrycznej kategorii eRally5 debiutuje Mokka GSE Rally, po której można spodziewać się również seryjnego GSE.
Kategoria eRally5 wejdzie oficjalnie do zawodów pod skrzydłami Federation Internationale de l'Automobile dopiero w przyszłym roku, ale elektryczne rajdówki nie będą dla oddziału Opel Motorsport niczym nowym. Sezon 2025 jest już piątym sezonem niemieckiego, dedykowanego przede wszystkim juniorom, pucharu ADAC Opel Electric Rally "powered by GSE", w którym wykorzystywana jest 137-konna Corsa Rally Electric, pokazana jako prototyp jeszcze w 2019 roku. Opel został kilka lat temu pierwszą marką z własnym, elektrycznym pucharem rajdowym, a teraz zostaje pierwszą marka, która zaprezentowała samochód gotowy na rywalizację w nowej kategorii eRally5. Mała Corsa w takim przypadku to niewystarczająco. Postawiono na większego crossovera Mokka.

Mokka GSE Rally w premierowym egzemplarzu ubrała się w odcienie koloru srebrnego, czarnego i żółtego. Ten ostatni podkreśla elementy przedniego i tylnego zderzaka oraz wlot powietrza na dachu i oblewa zaciski hamulcowe obu osi, oraz tylne felgi. Auto wyposażono w klatkę bezpieczeństwa, rajdowe fotele z wielopunktowymi pasami bezpieczeństwa, system gaśniczy z nieprzewodzącym prądu środkiem gaśniczym oraz dodatkowy system monitorowania elektrycznego układu napędowego, który pracuje pod napięciem 400 V. Rasowa rajdówka otrzymała odchudzone i wzmocnione podwozie, wzmocnione półosie napędowe i piasty kół, nowe zawieszenie z amortyzatorami Bilstein oraz wielotarczowy mechanizm różnicowy i skrzynię biegów rodem z samochodów wyścigowych.

Elektryczna rajdówka Opla legitymuje się mocą zwiększoną do 280 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 345 niutonometrów. Kontroli trakcji, stabilizacji czy układu ABS nie ma tu w ogóle - nad samochodem ma panować kierowca i elektronika zarządzająca układem napędowym. Energia elektryczna przechowywana jest w litowo-jonowych bateriach o pojemności 54 kilowatogodzin, znanych z Mokki produkowanej seryjnie. Już w najbliższy weekend prototypowa Mokka GSE Rally wystartuje w ELE Rally w Eindhoven w Holandii. Do przyszłego roku maszyna ma być homologowana - jako Opel oraz Vauxhall - w kategorii eRally5 pod skrzydłami FIA. Nieoficjalnie mówi się, że Opel pracuje również nad wariantem, który będzie można znaleźć w zwykłych salonach sprzedaży.
Źródło/zdjęcia: Opel Motorsport Opel Mokka GSE Rally na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum