Aktualności

Lotus Emira - Stały postęp

Lotus przygotował kolejne modernizacje modelu Emira, który stoi dzielnie na obronie pozycji małych, sportowych coupe o napędzie spalinowym. Poprawki natury technicznej zostały wprowadzone do wszystkich wariantów silnikowych, a jednymi z głównych punktów programu było uskutecznienie pracy skrzyni biegów oraz optymalizacja systemów chłodzenia.

Emirę poznaliśmy latem 2021 roku jako małe coupe z umieszczonym centralnie silnikiem V6, które miałoby być ostatnim modelem o napędzie spalinowym w historii Lotusa. Pierwsze sztuki dotarły do klientów pod koniec lata 2022 roku, a latem 2023 roku ofertę powiększył 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik od AMG. Jesienią ubiegłego roku katalog uporządkowano do trzech wariantów: topowej Emiry V6 oraz 4-cylindrowych Turbo i Turbo SE. Dziś Lotus przedstawia zmodernizowaną Emirę na nowy sezon, wprowadza do oferty nową Emirę V6 SE i przedstawia pakiety stylistyczne Racing Line, dostępne tylko w przypadku zakupu obu wersji SE (subtelne pasy na karoserii, kolorowe akcenty na lusterkach, czarne felgi, czarne logotypy, specjalne plakietki w środku i inne). Nowości zaczynają się od dwóch lakierów nadwozia: to odcień zieleni EOS Green oraz fioletowy wariant Purple Haze.

Zdjęcie Lotus Emira

Nowa Emira V6 SE będzie napędzana doskonale znaną, widlastą szóstką o pojemności 3,5 litra, z której z pomocą kompresora wyciśnięto 405 koni mechanicznych. Silnik może współpracować z ręczną skrzynią o sześciu biegach oraz mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu lub przekładnią automatyczną. Nowości: zmienione poduszki skrzyni biegów, zmienione nastawy amortyzatorów i geometrii kół, lakier Zinc Grey i 20-calowe, czarne felgi w standardzie i szersze możliwości indywidualizacji. Do wyboru są dwie wersje kalibracji podwozia i zawieszenia: Tour pomyślane o codziennej jeździe lub sztywniejsze Sport. Emira z silnikiem V6 będzie rozpędzała się od zera do setki w 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna to 290 km/h. Ceny: od 96,5 tysiąca funtów w Wielkiej Brytanii i od 117,5 tysiąca euro na terenie Niemiec (aktualnie to okolice 490-505 tysięcy złotych).

Zdjęcie Lotus Emira

Ofertę otwierać będą dwa warianty zasilane dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem z dwuzwojową turbosprężarką, który pochodzi z repertuaru Mercedesa-AMG i znany jest między innymi z kompaktowej klasy A. Bazowe Turbo będzie miało do zaoferowania 366 koni mechanicznych, stojące stopień wyżej Turbo SE będzie rozwijać okrągłe 400 koni mechanicznych. W obu przypadkach postawiono na dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów o ośmiu przełożeniach. Emira Turbo będzie rozpędzać się do zera do setki w 4,4 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 275 km/h. Turbo SE: równe cztery sekundy i maksymalnie 291 km/h. Ceny: od 79,5 tysiąca funtów w Wielkiej Brytanii i od 97,5 tysiąca euro na terenie Niemiec (aktualnie to równowartość około 405-420 tysięcy złotych).

Zdjęcie Lotus Emira

Każda Emira przeszła optymalizacje układów chłodzenia silnika i skrzyni biegów, które przy okazji udało się odchudzić. Poprawiono również pracę klimatyzacji kabiny. Zaadresowano również charakterystykę automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów, która ma być teraz jeszcze szybsza i przyjemniejsza we współpracy z silnikiem oraz kierowcą. W zakresie bezpieczeństwa przygotowano zaktualizowany zestaw obowiązkowych wspomagaczy ADAS (advanced driver assistance systems), a także rozbudowano listę opcjonalnych systemów, które mogą wspomóc kierowcę w codziennych manewrach. Zmodernizowaną Emirę można już zamawiać. Pierwsze egzemplarze z nowej serii mają trafić do salonów sprzedaży we wrześniu tego roku. Emira budowana jest ręcznie w zakładach Lotusa w Hethel. Na początku marca tego roku świętowano wyprodukowanie dziesięciu tysięcy egzemplarzy.

Źródło/zdjęcia: Lotus Lotus Emira na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij