
Ford SuperVan 4.2 - Okrążenie Nordschleife
Pod koniec kwietnia tego roku Ford ze swoim Mustangiem GTD stał się najszybszym amerykańskim samochodem na Nordschleife. Pod koniec lipca tytuł ten odebrał mu Chevrolet ze swoimi przeszło 1000-konnymi Corvette. Ta zniewaga wymagała podjęcia wyjątkowych środków. Jakich? Ford wysłał na słynny niemiecki tor swojego najszybszego... minivana o napędzie elektrycznym.
Oczywiście nie mówimy o zwykłym minivanie, ale o eksperymentalnym SuperVanie w wersji 4.2, który sieje spustoszenie w różnych zakątkach świata od lata 2023 roku. Maszyna w ciągu dwóch ostatnich lat odwiedziła między innymi wyścig górski na Pikes Peak, Festiwal Prędkości w Goodwood i wyjechała na australijskie Bathurst Mount Panorama oraz tor testowy Top Gear. Podczas Pikes Peak International Hill Climb udało się zdobyć drugie miejsce w generalce i pierwsze w swojej klasie, w Goodwood wygrano w wyścigu górskim Speed Hillclimb Shootout w ubiegłym i w tym roku, a na pętli Mount Panorama ustanowiono nowy rekord okrążenia, ponad którym stoją tylko pokazowe przejazdy bolidów Formuły 1. Na torze Top Gear minivan znalazł się w czołówce prototypów i samochodów wyścigowych z wynikiem na poziomie Nissan ZEOD RC i 1,5 sekundy za Lotusem T125, bazującym na bolidzie Formuły 1.

Czym dokładnie jest SuperVan 4.2? To już piąty prototyp z zapoczątkowanej w latach siedemdziesiątych rodziny szalonych SuperVanów, związanych wizerunkowo z dostawczym Transitem, i drugi z napędem elektrycznym. Pierwsze auta z tej serii bazowały na technologiach rodem z Formuły 1 czy wyścigów długodystansowych. Najnowszy, elektryczny członek rodziny został przygotowany ponad dwa lata temu przez oddział Ford Perfornamce we współpracy z austriackim STARD, które odpowiada między innymi za baterie. Ważącą prawie dwie tony maszynę wprawiają w ruch trzy silniki elektryczne, dwa na tylnej osi i jeden na osi przedniej, które pracują również w ramach systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania. W debiucie SuperVan 4.2 dysponował mocą około 1050 kW - prawie 1430 KM. Jego układ napędowy generuje obecnie do 1500 kilowatów mocy - jakieś 2040 koni mechanicznych! Maksymalny moment obrotowy ma dochodzić do czterech tysięcy niutonometrów.

Marzeniem twórców SuperVana 4.2 od zawsze było wybranie się na 20,8-kilometrowy tor Nürburgring Nordschleife w Niemczech. To właśnie tutaj w programie "Top Gear" zobaczyliśmy dwadzieścia lat temu Sabine Schmitz, która w zwykłym Transicie pokonała całe okrążenie w niecałe dziesięć minut. SuperVana 4.2 na Nordschleife poprowadził Romain Dumas, który zna się doskonale z prototypem od samego początku jego istnienia. Okrążenie toru zamknięto w imponującym czasie sześciu minut i 48,393 sekundy! Prędkość maksymalna samochodu była ograniczona do około 262 kilometrów na godzinę, do których rozpędzono się w kilku różnych miejscach toru (w poprzednich wyczynach limit sięgał okolic 240 km/h). Ford SuperVan 4.2 znalazł się na dziewiątym miejscu najszybszych samochodów, jakie oficjalnie zmierzono na Nordschleife, szóstym miejscu w kategorii prototypów i samochodów przedprodukcyjnych i w końcu na pierwszym miejscu wśród amerykańskich marek.
Źródło/zdjęcia: Ford Performance Ford SuperVan 4.2 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum