Aktualności

Toyota GR Corolla - Odrobione lekcje

Wiosną tego roku Toyota zapowiadała modernizację sportowej Corolli, która firmowana jest przez oddział Gazoo Racing. I słowa właśnie dotrzymała, w pewnym sensie. Na rynek japoński wchodzi właśnie częściowo zmodernizowany model, w którym zaaplikowano rozwiązania rodem z torów wyścigowych. Nie są to jednak wszystkie z obiecanych zmian.

GR Corolla w pierwszym wydaniu pojawiła się w 2022 roku i przeznaczona była przede wszystkim na rynek japoński oraz amerykański. Na rynku europejskim model nie był oficjalnie dostępny, ale nie wykluczone, że może pojawić się tu w przyszłym roku. W tym roku GR Corolla przeszła pierwszy pakiet z obiecanych modernizacji. To rozwiązania opracowane między innymi dzięki startom w japońskich mistrzostwach Super Taikyu Series, w których Toyota testuje wiele nietypowych rozwiązań, jak silniki spalinowe karmione wodorem. Poprawioną maszynę można już zamawiać na terenie Japonii, a pierwsze sztuki mają trafić do właścicieli na początku listopada. Toyota jednocześnie poprawiła system produkcji i dystrybucji, tak, aby samochody dotarły do jak największej liczby osób zainteresowanych wejściem w ich posiadanie (do tej pory auto dostępne było tylko poprzez loterie).

Zdjęcie Toyota GR Corolla

Co dokładnie zmieniono w GR Corolli? Toyota wylicza przede wszystkim: znacznie zwiększoną długość klejonych łączeń strukturalnych, co przekłada się na podniesienie sztywności całej konstrukcji, dodatkowy wlot w systemie chłodzenia jednostki napędowej oraz... poprawiony system audio firmy JBL z subwooferem w bagażniku, który pracuje m.in. w systemie aktywnego wyciszania kabiny oraz układzie potęgowania dźwięków silnika (który można całkowicie wyłączyć). W przygotowaniu pozostaje pakiet aerodynamiczny, w którego skład wejdzie między innymi duże skrzydło z tyłu, felgi i zawieszenie, oraz nowe oprogramowanie sterujące pracą silnika, które pozwoli na zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego i poprawę sportowych trybów jazdy w samochodach z pierwszych lat produkcji.

Zdjęcie Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla napędzana jest 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra, który współpracuje z systemem przeniesienia napędu na obie osie GR-Four oraz 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów lub 8-stopniowym automatem GR-DAT (Gazoo Racing Direct Automatic Transmission). W japońskiej specyfikacji silnik rozwija maksymalnie 304 koni mechanicznych przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę oraz okrągłe 400 niutonometrów (w pierwszych latach produkcji było to 370 Nm). Zależnie od wybranego trybu jazdy - na przykład Gravel, Track lub Rear - na tylne koła może trafiać od 40 do 70 procent momentu obrotowego. Samochód waży niespełna 1500 kilogramów. Jego ceny na japońskim rynku zaczynają się od 5,68 miliona jenów za wersję z manualem oraz 5,98 milionów jenów za wersję z automatem (aktualnie to przedział około 140-150 tysięcy złotych).

Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Corolla na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij