
Honda Prelude GT500 - Właściwe miejsce
W przyszłym roku Honda pożegna się po dwóch sezonach z wyścigową Civic Type R kategorii GT500, która między Toyotą Suprą i Nissanem Z mogła wyglądać na będącą mocno nie na miejscu. Na jej następcę w japońskim pucharze Super GT wyznaczona została maszyna spokrewniona z szóstą generacją coupe Prelude, które na europejskim rynku pojawi się w przyszłym roku.
Model Civic Type R-GT pojawił się w mistrzostwach Super GT na początku 2024 roku, w którym zastąpił wysłużone coupe NSX-GT. Obie maszyny z produkowanymi seryjnie, drogowymi Hondami miały oczywiście niewiele wspólnego i czerpały z nich przede wszystkim elementy stylistyczne. Ścigacze kategorii GT500 bazują na węglowych kadłubach ze stalowymi klatkami bezpieczeństwa i korzystają ze wspólnych elementów aerodynamicznych, jak tylne skrzydło. W tej kategorii dopuszczone są wyłącznie 4-cylindrowe silniki spalinowe o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, które każdy producent przygotowuje samodzielnie. To formuła wymyślona kilka lat temu wspólnie z niemiecką serią DTM, której podupadająca kondycja nie pozwoliła na jej pełne zaadoptowanie (zamiast tego od 2021 roku w DTM ścigają się samochody homologowane w kategorii GT3).

Nad osiągami każdej jednostki napędowej czuwa ogranicznik przepływu paliwa, którego zadaniem razem z innym sprzętem i elektroniką jest również ograniczenie emisji szkodliwych związków. Samochody GT500 przekraczają moc 600 koni mechanicznych przy masie własnej co najmniej 1020 kilogramów (zależnie od nałożonego przepisami balastu), wliczając paliwo i kierowcę. Jak szybkie są GT500? Bardzo szybkie! W tym roku na początku sierpnia na japońskim Fuji Speedway na pole position znalazła się Toyota z czasem jednej minuty i 27,477 sekundy. Najszybsze okrążenie wyścigowe było o jedną sekundę dłuższe. Dla porównania: w miniony weekend w długodystansowych mistrzostwach świata Hypercarem, który stanął na pole position, był jeden z samochodów Cadillaca z czasem jednej minuty i 28,236 sekundy.

Nowa Prelude GT500, za którą odpowiada oddział HRC Sakura, będący częścią Honda Racing Corporation, już jutro wyjedzie na pierwsze testy torowe na pętli Sportsland Sugo. Maszyna ma być gotowa na sezon 2026, w którym stawi czoła rywalom w samochodach produkcji Toyoty oraz Nissana i zastąpi na stałe Civic Type R-GT, na której w aktualnym sezonie polegają cztery zespoły z pięcioma samochodami. Seria Super GT odwiedzi takie obiekty, jak Suzuka, Fuji Speedway, Autopolis, Sepang International Circuit i inne (pełny kalendarz obejmuje osiem rund w okresie od kwietnia do listopada). Obok topowych GT500 startują tu również maszyny kategorii GT300, która obejmuje między innymi samochody homologowane w globalnej grupie GT3 i jest znacznie bardziej różnorodna (Toyota, Nissan, Lexus, Subaru, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-AMG, Aston Martin i Porsche).
Źródło/zdjęcia: Honda, supergt.net Honda Prelude GT500 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum