Aktualności

Zeekr 9X - Dziewiąta gęstość

Na rynku chińskim kilka miesięcy temu zadebiutował flagowy model marki Zeekr, który wszedł niedawno do oficjalnej sprzedaży. Jest nim ponad pięciometrowy, 6-osobowy SUV z napędem hybrydowym i 2-litrowym silnikiem spalinowym. Nie brzmi wyjątkowo, prawda? Pytania pojawiają się, gdy wspomni się o mocy dochodzącej do - uwaga - tysiąca czterystu koni mechanicznych!

Zeekr jest jedną z kilku marek, która należy do chińskiej grupy Geely, mającej swoje udziały między innymi w Volvo, Polestarze oraz Lotusie. Do niedawna Geely było również kojarzone z projektem polskich aut marki Izera, który odszedł w niebyt. Zeekr to luksusowa marka w grupie Geely, która funkcjonuje dopiero do niespełna pięciu lat. Na wybrane rynki europejskie wprowadzono do tej pory trzy modele: 001 w nadwoziu shooring brake oraz dwa SUV'u o oznaczeniach X i 7X. Na rodzimym rynku oferta Zeekr jest oczywiście jeszcze szersza i obejmuje także kilka innych SUV'ów i luksusowych minivanów. W tym roku na wystawie samochodowej Auto Shanghai zadebiutował topowy model marki, SUV o oznaczeniu 9X, który wszedł w Chinach do oficjalnej sprzedaży pod koniec września. Nowa maszyna mierzy prosto w Range Rovera, Bentley'a i Rolls-Royce'a i podchodzi do swojej roli bardzo poważnie.

Zdjęcie Zeekr 9X

Zeekr 9X ma prawie 524 centymetry długości, trzy rzędy siedzeń z dwoma fotelami każdy i hybrydowy układ napędowy obu osi z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów oraz dwoma lub trzema silnikami elektrycznymi. To pierwsza hybryda Zeekr, hybryda typu plug-in, którą zasilają akumulatory produkcji CATL. Do wyboru są dwa warianty: mniejszy o pojemności około 55 kilowatogodzin i większy o pojemności 70 kilowatogodzin. Pojemniejsza opcja zapewnia elektryczny zasięg do 380 kilometrów i całkowity zasięg nawet ponad 1250 kilometrów (według chińskich norm pomiarowych). Auto korzysta m.in. z adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego, aktywnych stabilizatorów, 22-calowych felg z ogumieniem pozwalającym na tymczasowe poruszanie się z prędkością do 120 km/h po przebiciu, dwóch 16-calowych ekranów z przodu i zastępów czujników, które pracują w systemach jazdy automatyzowanej.

Zdjęcie Zeekr 9X

A co z tą mocą? Sam silnik spalinowy dostarcza jakieś 280 koni mechanicznych. W zestawie z dwoma silnikami elektrycznymi mamy dostać w sumie prawie 900 koni mechanicznych. Topowa opcja Hyper z trzema silnikami elektrycznymi podniesie systemową moc układu napędowego do 1030 kilowatów. To dokładnie 1400 koni mechanicznych! W najmocniejszej specyfikacji 9X - przypomnijmy: sześcioosobowy SUV - ma rozpędzać się od zera do setki w jedynie 3,1 sekundy. Potrzebę takich osiągów w tego typu samochodzie pozostawimy ocenie zainteresowanych ewentualnym zakupem. A chętnych nie brakuje: marka zebrała już kilkadziesiąt tysięcy rezerwacji. Ceny 9X na chińskim rynku zaczynają się od skromnych 480 tysięcy juanów - obecnie to równowartość około 245 tysięcy złotych. Wariant Hyper zaczyna się od 570 tysięcy juanów (około 290 tysięcy złotych).

Źródło/zdjęcia: Zeekr, zeekrlife.com Zeekr 9X na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij