Aktualności

Aerfal Æ94 - Czystość mechaniczna

Do coraz większej niszy restomodów Porsche wkracza niejakie Aerfal Automotive, które - od razu uspokajamy - będzie trzymało się z daleka od coraz bardziej wyeksploatowanych 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem. Młoda firma zamierza wskrzesić słynne coupe 904 Carrera GTS z pomocą bazy w postaci... starych 914, które wydają się dzisiaj zapomniane.

Holenderskie Aerfal Automotive szykuje coś, czemu będzie bardzo trudno się oprzeć. Będzie to lekkie, sportowe coupe z silnikiem umieszczonym centralnie, wzorowane wiernie na utytułowanym Porsche 904 Carrera GTS z pierwszej połowy lat sześćdziesiątych. Samego 904 firma dotykać oczywiście nie będzie. To model zbyt cenny i wyprodukowany tylko w około 104 egzemplarzach plus kilkanaście kolejnych sztuk z większymi silnikami, niż standardowo. Zamiast tego Aerfal pobierze podwozia z niezbyt charyzmatycznego Porsche 914, małego roadstera, który został przygotowany pod koniec lat sześćdziesiątych we współpracy z Volkswagenem i produkowany był do 1976 roku, do którego powstało prawie 119 tysięcy egzemplarzy. Efekt końcowy nazwano Æ94. To przeniesienie wizji sprzed ponad 60 lat prosto do XXI wieku.

Zdjęcie Aerfal Æ94

Aerfal Æ94 powstanie dzięki współpracy ze specjalistami z całego świata. W przypadku modernizacji podwozia i przygotowania nowego zawieszenia zdecydowano się połączyć siły z zakładami Multimatic oraz Tuthill. Coupe dostanie nowe felgi od BBS, układ hamulcowy z elementami Brembo, ogumienie Michelin, oświetlenie w technologii LED, kierownicę Momo i kubełkowe fotele z szelkami od Schroth Racing. Za plecami kierowcy znajdzie się 8-cylindrowy boxer o pojemności czterech litrów, który ma wypluwać w kierunku ręcznej skrzyni biegów i tylnej osi co najmniej 400 koni mechanicznych. Jego powstanie będzie możliwe dzięki zaangażowaniu Coswortha. Æ94 można oglądać już na pierwszych komputerowych wizualizacjach. Do budowy pierwszych egzemplarzy jeszcze długa droga - od uzgodnienia końcowych warunków umów z partnerami zaczynając. Ale nie przeszkodzi to w uruchomieniu procesu rezerwacji.

Zdjęcie Aerfal Æ94

Czym było Porsche 904 Carrera GTS? To sportowa i wyścigowa maszyna, która pojawiła się w 1963 roku, była oficjalnie sprzedawana jako Carrera GTS i została homologowana specjalnie z myślą o wyścigach serii Sports Car World Championship. Ważącą tylko około 650 kilogramów napędzał umieszczony centralnie, dwulitrowy boxer o pojemności dwóch litrów, z którego na tylne koła płynęło co najmniej 185 koni mechanicznych. Model 904 zdominował swoją klasę: w sezonie 1964 i 1965 pozwolił na zdobycie tytułu mistrzowskiego konstruktorów w kategorii 2-litrowej, a w roku 1964 przypieczętował również zdobycie pucharu w kategorii prototypów. Z myślą o tej ostatniej Porsche przygotowało warianty z silnikami o sześciu i ośmiu cylindrach. Za nowości 904 triumfowało w swojej kategorii między innymi w 24-godzinnym Le Mans. Kierowcy 904 wygrali też w klasyfikacji generalnej Targa Florio.

Źródło/zdjęcia: Aerfal Automotive, aerfal.com Aerfal Æ94 na forumPorsche 904 Carrera GTS - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij