Pojazdy Braci Ihle
Gdy w 1985 roku firma Gebrüder Ihle Bruchsal, produkująca mini samochody z przeznaczeniem dla autodromów oraz karuzel dla lunaparków, zakończyła swoją działalność być może niewiele osób pamiętało, że w swojej historii wytwarzała ona również sportowe karoserie, osadzane na podwoziach małych, popularnych samochodów.
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle1m.jpg)
Frank i Thomas Ihle rozpoczęli działalność gospodarczą w 1930 roku w miejscowości Bruchsal na terenie Niemiec. Bracia szybko dostrzegli, że produkowany przez BMW model Dixi, oparty o licencję Brytyjskiego Austina 7, jest przestrzały w swoim wyglądzie. Z uwagi na dostępność tego samochodu na rynku, a co za tym idzie łatwość pozyskania niezbędnych części, bracia Ihle zdecydowali się na produkcję sportowych karoserii znacznie zwiększających jego atrakcyjność.
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle2m.jpg)
W 1934 roku wprowadzono do produkcji zestaw nadwoziowy Ihle 600, przeznaczony dla modelu Dixi, a także kolejny zestaw o oznaczeniu Ihle 800, który przeznaczony był dla większych samochodów spod znaku Hansy, Opla, DKW oraz Forda. Karoserie braci Ihle dostępne były również jako zestawy do samodzielnego montażu.
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle3m.jpg)
Firma Ihle nie poprzestawała jedynie na produkcji karoserii, stopniowo rozszerzając swoją działalność o dziś tak popularny tuning mechaniczny oraz dostosowanie wnętrza samochodu do indywidualnych potrzeb klienta.
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle4m.jpg)
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to efekt pracy braci Ihle, oparty na zespołach jezdnych samochodu DKW F5, który wyposażany był jeden z dwóch, 2-cylindrowych silników o pojemności 0,6 lub 0,7 litra o mocy 20 KM. Pojazd pochodzi z 1934 roku, a jego właścicielem jest znany polski kolekcjoner, Pan Tomasz Strzeliński. Samochód ten to unikatowy prototyp, a na szczególną uwagę zasługuje jego wygląd, do złudzenia przypominający... BMW 328!
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle5m.jpg)
W literaturze motoryzacyjnej właśnie braciom Ihle przypisuje się stworzenie charakterystycznej osłony chłodnicy w kształcie nerek, która kojarzona jest obecnie wyłącznie z samochodami marki BMW. Jednak w opracowaniach dotyczących samej marki BMW próżno szukać wyjaśnień dotyczących właśnie tego zagadnienia.
![Ihle DKW F5 Roadster Ihle DKW F5 Roadster](/art/MR/ihle6m.jpg)
Bracia Ihle zaprzestali wytwarzania karoserii samochodowych w 1941 roku, sprzedając całą linię produkcyjną firmie BMW. Po zakończeniu drugiej wojny światowej firma Gebrüder Ihle Bruchsal wytwarzała już jedynie mini samochody i karuzele.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich