Pojazdy Braci Ihle
Gdy w 1985 roku firma Gebrüder Ihle Bruchsal, produkująca mini samochody z przeznaczeniem dla autodromów oraz karuzel dla lunaparków, zakończyła swoją działalność być może niewiele osób pamiętało, że w swojej historii wytwarzała ona również sportowe karoserie, osadzane na podwoziach małych, popularnych samochodów.

Frank i Thomas Ihle rozpoczęli działalność gospodarczą w 1930 roku w miejscowości Bruchsal na terenie Niemiec. Bracia szybko dostrzegli, że produkowany przez BMW model Dixi, oparty o licencję Brytyjskiego Austina 7, jest przestrzały w swoim wyglądzie. Z uwagi na dostępność tego samochodu na rynku, a co za tym idzie łatwość pozyskania niezbędnych części, bracia Ihle zdecydowali się na produkcję sportowych karoserii znacznie zwiększających jego atrakcyjność.

W 1934 roku wprowadzono do produkcji zestaw nadwoziowy Ihle 600, przeznaczony dla modelu Dixi, a także kolejny zestaw o oznaczeniu Ihle 800, który przeznaczony był dla większych samochodów spod znaku Hansy, Opla, DKW oraz Forda. Karoserie braci Ihle dostępne były również jako zestawy do samodzielnego montażu.

Firma Ihle nie poprzestawała jedynie na produkcji karoserii, stopniowo rozszerzając swoją działalność o dziś tak popularny tuning mechaniczny oraz dostosowanie wnętrza samochodu do indywidualnych potrzeb klienta.

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to efekt pracy braci Ihle, oparty na zespołach jezdnych samochodu DKW F5, który wyposażany był jeden z dwóch, 2-cylindrowych silników o pojemności 0,6 lub 0,7 litra o mocy 20 KM. Pojazd pochodzi z 1934 roku, a jego właścicielem jest znany polski kolekcjoner, Pan Tomasz Strzeliński. Samochód ten to unikatowy prototyp, a na szczególną uwagę zasługuje jego wygląd, do złudzenia przypominający... BMW 328!

W literaturze motoryzacyjnej właśnie braciom Ihle przypisuje się stworzenie charakterystycznej osłony chłodnicy w kształcie nerek, która kojarzona jest obecnie wyłącznie z samochodami marki BMW. Jednak w opracowaniach dotyczących samej marki BMW próżno szukać wyjaśnień dotyczących właśnie tego zagadnienia.

Bracia Ihle zaprzestali wytwarzania karoserii samochodowych w 1941 roku, sprzedając całą linię produkcyjną firmie BMW. Po zakończeniu drugiej wojny światowej firma Gebrüder Ihle Bruchsal wytwarzała już jedynie mini samochody i karuzele.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich