Aktualności Prezentacje DNA Artykuły Forum Gra ACLeague Esport

BAR-Honda 007 Bonneville

Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville

Bolidy Formuły 1 po zakończeniu kariery lądują zazwyczaj w magazynach producentów, muzeach lub prywatnych kolekcjach. Niektóre wykorzystywane są do pokazowych przejazdów w bardzo różnych okolicznościach przyrody lub budowy szalonych prototypów, które często w ogóle nie zdradzają swoich związków z Formułą 1. W przypadku jednej z maszyn zespołu British American Racing z silnikiem Hondy możemy mówić o czymś jeszcze innym. Samochód ten posłużył do... bicia rekordu prędkości!

Model BAR 007 z widlastą dziesiątką Hondy służył w sezonie 2005, ostatnim sezonie dla motorów V10, które zostały wyparte przez jednostki V8. Maszyna z silnikiem o pojemności trzech litrów i mocy około 900 koni mechanicznych prowadzona była przez Jensona Buttona, Takumę Sato i Anthony'ego Davidsona. Button przyniósł zespołowi dwa miejsca na podium. 007 zaprzęgnięto do projektu Bonneville 400, którego głównym celem było ustanowienie oficjalnego rekordu prędkości maksymalnej dla bolidu Formuły 1. Nieoficjalny rekord padł w 2005 roku podczas Grand Prix Włoch, w którym Juan Pablo Montoya w Williamsie osiągnął 372,6 km/h.

Honda wybrała się z 007 na wyschnięte jezioro Bonneville, świętą ziemię maniaków prędkości. Bolid przeszedł niezbędne modyfikacje, ale nadal był zgodny z przepisami obowiązującymi w sezonie 2005. Najważniejsze zmiany objęły elementy aerodynamiczne (m.in. pionowe skrzydło z tyłu), ogumienie Michelin oraz silnik. Za kierownicą maszyny zasiadł urodzony w RPA, 25-letni Alan van der Merwe, znany z programu młodych talentów. Cennymi radami wspierał go sam Richard Noble, człowiek stojący za absolutnymi rekordami prędkości naziemnej i Thrustem SSC, który w 1997 roku przekroczył prędkość dźwięku.

Udane próby bicia rekordu prędkości w środowisku zupełnie obcym dla bolidu Formuły 1 przeprowadzono latem 2006 roku. Próbom towarzyszyli przedstawiciele odpowiednich władz, co pozwoliło zapisać wynik w oficjalnej tabeli rekordzistów zatwierdzonych przez FIA. W dwóch przejazdach na 1 kilometrze uzyskano średnią prędkość 397,483 km/h, a na 1 mili - 397,370 km/h. Oba wyniki wpisały się w czołówkę klasy A-II-8, grupę samochodów z silnikami wolnossącymi o pojemności od 2 do 3 litrów. W najszybszym przejeździe uzyskano prędkość 400,454 kilometrów na godzinę.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville - zdjęcie 2 Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville - zdjęcie 3 Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville - zdjęcie 4 Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville - zdjęcie 5 Zdjęcie BAR-Honda 007 Bonneville - zdjęcie 6