
Toyota Ku:Rin - Pęd powietrza
W ostatnich latach padło kilka znaczących rekordów prędkości, zarówno jeśli chodzi o samochody produkowane seryjnie jak i maszyny budowane tylko w tym celu, ale wyróżniające się bardzo różnymi podejściami do rozwiązania kwestii napędu. Do tej drugiej grupy należy jeden z ostatnich wynalazków ekipy Toyoty.
Niepozorny, jednoosobowy pocisk na kołach imieniem Ku:Rin (zlepek japońskiego "ku" - "powietrze" oraz "rin" - "koło"), bo o nim właśnie mowa, to dzieło 40-osobowego zespołu młodych zapaleńców z działającego w przemyśle maszynowym giganta Toyota Industries. Ekipa, którą powołano do życia w grudniu 2006 roku, odwróciła się od paliw ciekłych i elektryczności i dla odmiany postawiła na silnik wprawiany w ruch skompresowanym powietrzem.

Pomysł wyciągnięto z... kompresorów stosowanych w klimatyzacji, które Toyota Industries jako światowy lider produkuje w ilości 20 milionów sztuk rocznie. Dzięki okiełznaniu powietrza mierząca 3,5 metra długości i 80 cm szerokości Ku:Rin rozpędziła się na torze testowym JARI (Japan Automobile Research Institute) do rekordowych 129,2 km/h. O wykorzystaniu zdobytego doświadczenia w produkcji seryjnie na razie nie można mówić - jedno "napowietrzenie" pozwala na przejechanie zaledwie 3,2 kilometra.
Źródło/zdjęcia: toyota-shokki.co.jp Toyota Ku:Rin na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum