
Horch 853A Special Roadster - Best of Show
Samochody marki Horch należały w okresie międzywojennym do światowej czołówki maszyn pięknych i luksusowych. Po zniszczeniach drugiej wojny światowej firma nie podniosła się już na nogi, a jej najcenniejsze modele osiągają dziś ceny kilkudziesięciu milionów złotych. Jeden z nich to zjawiskowy 853A Special Roadster.
Maszyny z serii 853 produkowano w samej końcówce działalności marki Horch, od roku 1937 do wybuchu wojny. Do ich napędu zaprzęgano rzędowe silniki o ośmiu cylindrach, pojemności 4,95 litrów i mocy sięgającej w zależności od konfiguracji do okolic 125 koni mechanicznych. Oprócz oferowanych karoserii 853 od innych modeli marki wyróżniały się przede wszystkim rozstawem osi wynoszącym aż 3450 milimetrów.

853A Special Roadster, który już za niecałe dwa tygodnia trafi na aukcję w Monterey, za swojej młodości konkurował przede wszystkim z Mercedes-Benzem 540 K. Maszyna powstała jako jeden z egzemplarzy drugiej serii 853, która liczyła pięć samochodów z karoseriami od benińskiego Erdmann & Rossi, działającego od roku 1898. Do dzisiaj przetrwały tylko trzy, różniące się między sobą licznymi detalami i wykończeniem. Poza nimi zbudowano jeszcze dwie sztuki 853 pierwszej serii oraz prototyp.

Dzisiejszy bohater został zbudowany na podwoziu numer 3164, a po drugiej wojnie światowej wylądował w Stanach Zjednoczonych. Jego właściciel podjął się odrestaurowania maszyny, zaczynając od rozebrania jej na części. Karkołomnego przedsięwzięcia nigdy nie ukończył, a otwarty 853A musiał czekać na tylko trochę lepsze czasy aż do roku 1973 i zmiany właściciela.

W nowym posiadaniu samochód także nie został złożony w całość, ale wzbogacił się o wiele nowych, oryginalnych części. Obecny właściciel posiada samochód od roku 2001, w którym powierzył jego odbudowę do stanu konkursowego RM Auto Restoration. Samochód został rozebrany na najmniejsze części pierwsze, łącznie z drewnianą ramą, która tylko w niektórych miejscach wymagała wymiany budulca.

Zanim samochód był gotowy do pokazania światu przepracowano nad nim ponad dwanaście tysięcy godzin. W roku 2004 w konkursie elegancji w Pebble Beach pojazd wygrał w swojej klasie i całym konkursie, zgarniając prestiżowe wyróżnienie "Best of Show". Od tamtego czasu Horch wygrywał w konkursach New York City, Meadow Brook, Glenmore Gathering oraz w tegorocznym Greenwich. Wartość 853A Special Roadstera ocenia się na 6-8 milionów dolarów, czyli nawet przeszło 26 milionów złotych. Aktualizacja: Licytacja prowadzona przez RM Auctions zakończyła się sumą 5,17 milionów dolarów i sprzedażą samochodu (obecnie to prawie 17 mln złotych).
Źródło/zdjęcia: RM Auctions, rmauctions.com Horch 853 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum