Toyota TS040 Hybrid - Pełna dyscyplina
Już jutro zaczynają się oficjalne, dwudniowe testy przed trzecim sezonem pucharu World Endurance Championship. Na torze imienia Paula Ricarda w Le Castellet zobaczymy po raz pierwszy wszystkie trzy prototypy, które będą walczyć o tytuł mistrzowski i wygraną w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Ostatni swoją maszynę ujawnił zespół Toyota Racing.
Toyota startuje w serii WEC prawie od samego początku i ma na swoim koncie w jej ramach czternaście wyścigów, z których wygrała cztery. W tym roku do walki o kolejne zwycięstwa wystawi zupełnie nowy prototyp o oznaczeniu TS040 Hybrid, który zgodnie z nowymi przepisami jest od swojego poprzednika węższy, oszczędniejszy, jeździ na węższym ogumieniu, zapewnia kierowcy znacznie lepszą widoczność i odzyskuje jeszcze więcej energii, którą zamienia w energię elektryczną.
Podwozie auta opracowano w całości w centralni Toyota Motorsport w Kolonii w Niemczech, a przygotowanie układu napędowego powierzono placówce Motor Sports Unit Development Division w Higashifuji w Japonii. Według przepisów pojazd musi ważyć co najmniej 870 kilogramów, czyli o 45 mniej, niż w ubiegłym roku, w którym startowano napędzanym tylko na tylną oś modelem TS030 Hybrid. W nadchodzącym sezonie Toyota wróci do napędu na wszystkie koła, nad którym pierwotnie pracowała już w 2007 roku i wykorzystała jego pierwsze ewolucje w torowej Suprze HV-R, która wygrała 24-godzinny wyścig Tokashi.
Sercem TS040 będzie wolnossący, benzynowy silnik V8 o pojemności 3,7 litrów i mocy 520 KM. Na przedniej osi znajdzie się elektryczny silnik/generator firmy Aisin AW, a na tylnej podobna jednostka od Denso. Obie będą pracowały nad odzyskiwaniem energii elektrycznej z hamowania, która będzie przechowywana w superkondenstorach produkcji Nisshinbo. Układ taki ma zapewniać dodatkowe 480 KM i oddawać w czasie jednego okrążenia toru Le Mans energię 6 MJ. Oznacza to, przykładowo, że samochód Toyoty będzie dysponował mocą aż 1000 KM na czas około 17 sekund na okrążenie.
W serii World Endurance Championship zostaną wystawione dwie sztuki niemiecko-japońskiego prototypu klasy LMP1, który poprowadzą: Alex Wurz, Stephane Sarrazin i Kazuki Nakajima oraz w drugim zespole Anthony Davidson, Nicolas Lapierre i Sebastien Buemi. Pierwszy wyścig, w którym Toyota zmierzy się z Porsche 919 Hybrid i Audi R18 E-Tron Quattro, odbędzie się już 20 kwietnia na torze Silverstone. Na cały sezon, który zamknie się w ostatnich dniach listopada, złoży się osiem eliminacji.
Źródło/zdjęcia: toyotahybridracing.com, fiawec.com Toyota TS040 Hybrid na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum