Aktualności
24.02.2015

Oreca 05 Wyprzedzić przyszłość

Do swojego pierwszego wyjazdu na tor wyścigowy gotowy jest zupełnie nowy prototyp klasy LMP2 od francuskiego Oreca Technology. Maszyna, która wystartuje w najliczniej reprezentowanej grupie aut, już teraz spełnia wymogi, które pojawią się z przyszłymi zmianami w regulaminie i wykracza poza ramy wyznaczone przez przepisy w kwestiach bezpieczeństwa.

Model o oznaczeniu 05 jest następcą bardzo udanego spydera 03, który wszedł do akcji w sezonie 2011. Nowa maszyna otrzymała zamkniętą karoserię, która w odróżnieniu od większości konkurentów ma tylko 1900, a nie dopuszczane przez przepisy 2000 milimetrów szerokości. Powód: wyjście na przeciw zmianom przepisów zaplanowanych na rok 2017 i ograniczenie kosztów produkcji i serwisowania auta, które stale ewoluując mogłoby utrzymać się na rynku nawet przez sześć lat, aż do roku 2020.

Oreca 05

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo 05 oferuje dwie innowacje, które w LMP2 nie są jeszcze obowiązkowe. Pierwsza to podwozie wzmacniane panelami z Zylonu, które w razie wypadku mają zapobiegać uszkodzeniom kadłuba przez elementy mechaniczne. Druga to nowoczesna strefa kontrolowanego zgniotu z tyłu. Kolejnym, ważnym etapem prac nad 05 było wyeliminowanie największych słabości 03: zaprojektowanie nowego układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem, nowego rozrusznika oraz wzmocnienie skrzyni biegów i zawieszenia. Tak samo, jak poprzednio auto będzie mogło zostać wyposażone w silniki Nissana czy jednostki Judd od Engine Developments.

Oreca 05

W tym roku Francuzom marzy się klasowa wygrana ich pojazdu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a od sezonu 2016 podbój torów w Stanach Zjednoczonych. Na chwilę obecną pewne jest, że Orecę 05 w ramach pucharów World Endurance Championship oraz European Le Mans Series wystawią zespoły KCMG i Thiriet by TDS Racing. Dla mistrzostw ELMS firma przewiduje przygotowanie pięciu podwozi, a dla serii WEC tylko dwóch. Drugie podwozie miałoby trafić do pnącej się coraz wyżej ekipy Signatech-Alpine, która dominowała w European Le Mans Series w dwóch ostatnich latach.

Skomentuj na forumUdostępnij