Aktualności
17.07.2016

Porsche 908/04 Inżynieria odwrotna

W minionym sezonie Porsche wróciło na szczyt długodystansowych mistrzostw świata: marka sięgnęła po mistrzostwo świata serii World Endurance Championship wśród konstruktorów, jej kierowcy zdobyli indywidualne mistrzostwo świata, a dominację przypieczętowała wygrana w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tym roku marka wygrała we Francji po raz osiemnasty!

Porsche sięgnęło po swoje pierwsze zwycięstwo w 24 Heures du Mans w 1970 roku z legendarnym 917K, za którego sterami zasiadali Hans Herrmann i Richard Attwood. Przez cztery wcześniejsze lata dominował tu Ford GT40, z którym walczyło między innymi inne, znakomite Porsche, model 908, następca prototypów serii 906 oraz 907. W roku 1968 najbardziej niezawodne 908 z ośmiocylindrowym boxerem o pojemności trzech litrów dojechało do mety Le Mans na miejscu trzecim, a rok później było na miejscu drugim. W roku 1970 uplasowało się jako trzecie za dwoma egzemplarzami nowego 917 w wersji z krótką i długą karoserią.

Porsche 908/04

908 ewoluowało przez kilka lat we wszystkich możliwych kierunkach, co doprowadziło do budowy kilku różnych wariantów coupe i spyderów. Maszyny przywiozły marce dziesiątki zwycięstw, w tym dwie wygrane w Targa Florio, cztery z rzędu wygrane w 1000-kilometrowym wyścigu na Nürburgringu, wygraną w 1000 km na Monzie oraz w 6-godzinnej gonitwie na na Spa-Francorchamps. Dziś o sukcesach modelu przypomina zespół VisionGT, który przygotował wirtualny koncept o oznaczeniu 908/04. To wizja współczesnego 908, które miałoby być równowagą dla niezwykle zaawansowanego technicznie 918 i powrotem do czasów, w których elektronika odgrywała bardzo małą rolę.

Porsche 908/04

Porsche 908/04 w zamyśle twórców to maszyna polegająca na surowej mechanice. Bez sekwencyjnej skrzyni biegów z łopatkami przy kierownicy, układu hybrydowego czy elektroniki interweniującej przy poślizgach kół. Płynna zmiana biegów i opanowanie mocy mają zależeć wyłącznie od umiejętności kierowcy. Kształty coupe były inspirowane modelem 908 LH z 1969 roku, który fabrycznie ubrany był w wydłużoną karoserię, a także najnowszymi modelami ze stajni Porsche. Kształt obręczy kół, świateł z przodu i z tyłu czy końcówek wydechu wpisują się w styl, który znamy z wyścigowego 919 Hybrid oraz drogowych 718, 911 i 918 Spydera.

Porsche 908/04

Coupe 908/04 zostało przygotowane w wolnym czasie przez sześcioosobowy zespół w składzie: Alan Derosier, Marcos Beltrao, Martin Peng, Guillermo Mignot, Hasan Umutlu oraz Tom Wheatley. Czym zajmują się na co dzień? Derosier działa na rzecz chińskich firm, Beltrao pracował już dla kilku marek z Chin i Europy (Quoros, Chery, Geely, Peugeot, Renault, Fiat), Mignot odpowiada za projekty wnętrz samochodów koncernu Chery Motors, Umutlu pracuje w tej chwili dla Volkswagena, a Wheatley zajmuje się zawodowo fotografią. Twórcy wirtualnego konceptu marzą po cichu, że mógłby on trafić do gry Gran Turismo.

Skomentuj na forumUdostępnij