CLM P1/01 Nismo - Kubica za kierownicą
W tym tygodniu poznaliśmy pierwsze zespoły i nazwiska kierowców, którzy wezmą udział w szóstym sezonie mistrzostw World Endurance Championship. W nadchodzących eliminacjach wiele się zmieni: zobaczymy uszczuploną grupę prototypów klasy LMP1, zupełnie nowe prototypy klasy LMP2 oraz... polskiego kierowcę. Robert Kubica poprowadzi auto ekipy ByKolles Racing!
W tym roku w grupie fabrycznych prototypów LMP1 z hybrydowymi układami napędowymi wystąpią tylko Porsche i Toyota. Z mistrzostwami po kilkunastu latach ogromnych sukcesów pożegnało się z końcem ubiegłorocznego sezonu Audi. W grupie LMP2 wystartują zupełnie nowe pojazdy, które ograniczono do podwozi pięciu producentów z silnikami od Gibson Technology każdy. Grupę prywatnych LMP1 na rzecz LMP2 opuściło Rebellion Racing. Tym samym jedynym prywatnym LMP1 ze spalinowym układem napędowym został w tym roku samochód CLM P1/01 w barwach ByKolles Racing.
W ubiegłym roku ByKolles Racing osiągnęło linię mety w sześciu z dziewięciu eliminacji, a najlepszy wynik zanotowało w 6-godzinnym wyścigu na Spa-Francorchamps: 6 miejsce w klasyfikacji generalnej. Maszynę P1/01 przez ostatnie sezony napędzała turbodoładowana jednostka V6 o pojemności 2,4 litrów od Advanced Engine Research, a na koniec sezonu 2016 testował ją Robert Kubica. Wyniki polskiego kierowcy, który po wypadku na początku 2011 roku stracił szanse na kontynuowanie kariery w Formule 1 (76 startów, 12 razy na podium, jedna wygrana), sprawiły, że w nadchodzącym sezonie WEC będzie fabrycznym kierowcą numer jeden austriackiego zespołu. Przez ostatnie lata Kubica startował przede wszystkim w rajdowych mistrzostwach Europy i świata (mistrzowski tytuł WRC 2 w sezonie 2013) oraz gościnnie w wyścigach samochodami różnych klas GT (w styczniu w Porsche 911 GT3 R w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju).
W tym roku zmodernizowany prototyp P1/01 napędzany będzie silnikiem od Nissan Motorsports. Będzie to 3-litrowa jednostka V6, która pojawiła się dwa lata temu w nieudanym programie LMP1 Nissana. Kubica: "Po czasie spędzonym w rajdach szukałem czegoś tak bliskiego Formule 1, jak to tylko możliwe. I właśnie czymś takim jest dla mnie LMP1. Pod koniec ubiegłego roku miałem okazję przetestować samochód pierwszy raz. W aucie od razu poczułem się komfortowo i mogłem stopniowo poprawiać swoje tempo. Jestem pewien, że wraz z wzrostem doświadczenia będę jeszcze szybszy. Cieszę się, że zostałem częścią zespołu ByKolles. WEC odwiedza tory, które znam z Formuły 1. Z wyjątkiem Le Mans. Słyszałem o La Sarthe wiele dobrego. Już nie mogę doczekać się swojego pierwszego startu w 24-godzinnym Le Mans."
32-letni Polak będzie wymieniał się miejscem za kierownicą prototypu CLM (na zdjęciach model w poprzednich ewolucjach) z 24-letnim Oliverem Webbem, który startował w ByKolles Racing już w ubiegłym roku, a wcześniej jeździł między innymi w maszynach LMP2 i bolidach formuł Renault. Nazwisko trzeciego kierowcy nie jest jeszcze znane. Szósty sezon World Endurance Championship rozpocznie się w połowie kwietnia od 6-godzinnego wyścigu na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii i zakończy po dziewięciu eliminacjach w połowie listopada na 6-godzinnym wyścigu w Bahrajnie. Sezon poprzedzą oficjalne testy w pierwszy weekend kwietnia na torze Autodromo Nazionale Monza we Włoszech.
Źródło/zdjęcia: bykolles.com, fiawec.com CLM P1/01 Nismo na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum