Aktualności
22.02.2017

Force India VJM10 Dziesiąty sezon

Dzisiejszy dzień w kalendarzu Formuły 1 został zarezerwowany na prezentację nowego bolidu zespołu Force India, maszyny o oznaczeniu VJM10. Indyjska formacja, która zaczynała od startów w 2008 roku z sezonu na sezon wspina się coraz wyżej. W ubiegłym roku dwa razy znalazła się na podium, a w generalce uplasowała się za Mercedesem, Red Bullem oraz Ferrari.

W tym roku wszystkie bolidy Formuły 1 zostały dotknięte przez największe od kilku lat zmiany przepisów. Objęły one przede wszystkim ogumienie oraz aerodynamikę. Opony z przodu zostały poszerzone z 245 do 305 milimetrów, a z tyłu z 325 do 405 milimetrów. Szerokość całego samochodu zwiększyła się z 1800 do 2000 milimetrów, a jego minimalną masę podniesiono z 702 do 728 kilogramów (wliczając kierowcę). Szersze są przednie skrzydła, których przednim krawędziom nadano obowiązujący wszystkich kształt. Szersze, niższe i bardziej wysunięte poza obrys bolidu są tylne skrzydła, a dyfuzory są dłuższe, szersze i wyższe. Wróciły też pionowe płetwy nad komorami silników.

Force India VJM10

Dziesiąty bolid w historii startującego w Formule 1 od 2008 roku Force India tak samo, jak osiem poprzednich, wykorzystuje jednostkę napędową od Mercedesa. To ważący co najmniej 145 kilogramów układ z turbodoładowanym, kręcącym się do 15 tysięcy obrotów na minutę silnikiem spalinowym w układzie V6 o pojemności tylko 1,6 litra, który wspomagany jest przez systemy odzyskiwania energii kinetycznej i cieplnej (MGU-K oraz MGU-H). Odzyskana energia przetwarzana jest w energię elektryczną, którą kierowca może wykorzystać w postaci zastrzyków dodatkowych 120 kilowatów mocy (przepisy zabraniają sięgać po nią na starcie). Moc silników spalinowych ma w tym roku przekroczyć u niektórych 1000 KM! Od Mercedesa pochodzi również 8-stopniowa, półautomatyczna skrzynia biegów.

Force India VJM10

Zawodnikami zespołu Force India na pełen etat będą w tym roku Sergio Perez z Meksyku oraz Esteban Ocon z Francji (w miejsce Hulkenberga, który przeniósł się do Renaulta). Perez startuje w Force India od 2014 roku, a wcześniej jeździł w McLarenie i Sauberze. W swojej karierze pięć razy stawał na ostatnim stopniu podium (cztery razy z obecnym zespołem) i w dwóch wyścigach był drugi. Ocon spędził ubiegły sezon jako kierowca DTM, a od połowy roku był kierowcą zespołu Manor, który niedawno zbankrutował. Wcześniej był kierowcą testowym w ekipach Renaulta, Lotusa, Mercedesa i Force India, a w roku 2015 sięgnął po mistrzostwo GP3 Series. Zespół Force India zakończył sezon 2016 na miejscu czwartym w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Skomentuj na forumUdostępnij