
Quant 48Volt - Bezpieczne napięcie
W przybierającej na sile walce samochodów spalinowych z elektrycznymi coraz więcej miejsca zajmują hybrydy, ale alternatywy nie sprowadzają się tylko do silników elektrycznych i baterii. Prężnie działają również firmy zainteresowane ogniwami paliwowymi, a wśród nich stale przypominające o sobie NanoFlowcell, które przygotowało w tym roku koncept 48Volt.
Tegoroczny projekt NanoFlowcell nie odbiega wyglądem od konceptów i prototypów Quant, które od kilku lat wożone są po salonach samochodowych całego świata i testowane na europejskich drogach. Najważniejsze nowości schowano pod spodem. Mowa o elektrycznym układzie napędowym z ogniwami paliwowymi, który zamiast napięcia aż 700 V w zeszłorocznym prototypie pracuje z bateriami pod napięciem tylko 48 V. Mimo takiej dużej zmiany pojazd w dalszym ciągu dysponuje ogromną mocą: czterema silnikami elektrycznymi po 140 kilowatów każdy. Razem 761 koni mechanicznych!

Niskonapięciowy, lżejszy i mniej skomplikowany układ napędowy obejmuje między innymi okablowanie o zmniejszonym przekroju poprzecznym, zbiorniki z elektrolitem, który nie ulega zapłonowi ani wybuchom, nowe silniki elektryczne, w których miedziane zwoje zastąpiono siatką litych elementów z aluminium oraz jeszcze wydajniejsze ogniwa. Zalet ma być jeszcze więcej: niskie napięcie eliminuje niebezpieczeństwo porażenia prądem przy serwisowaniu samochodu, do którego nie będą niezbędne specjalne uprawnienia lub udzielaniu pomocy jego pasażerom po wypadku, w którym samochód uległ poważnemu uszkodzeniu.

Quant 48Volt wzorem swoich poprzedników i wszystkich samochodów elektrycznych będzie imponował przyspieszeniem. Na rozpędzenie się do 100 km/h maszyna ma potrzebować zaledwie 2,4 sekundy! Jej prędkość maksymalna będzie ograniczona do trzystu kilometrów na godzinę. Zasięg oceniany jest aż na tysiąc kilometrów, o około jedną czwartą więcej niż w przypadku poprzedniego, wysokonapięciowego prototypu Quant F. Nowy model od NanoFlowcell będzie miał swoją premierę już w przyszłym tygodniu na salonie samochodowym w Genewie.
Źródło/zdjęcia: nanoflowcell.com Quant 48Volt na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum