
Kreisel Evex 910e - Między pokoleniami
Od kilkunastu lat samochody hybrydowe i elektryczne nieprzerwanie zmieniają oblicze motoryzacji na drogach publicznych i torach wyścigowych. Modele z alternatywnymi źródłami zasilania do swoich ofert dołączą coraz więcej dużych marek, a postęp technologiczny umożliwia wybicie się zupełnie nowym producentom. Na przykład firmie Kreisel Electric.
O austriackim Kreisel Electric zrobiło się głośno w styczniu tego roku za sprawą elektrycznego, 490-konnego Mercedes-Benza klasy G, który przygotowano dla Arnolda Schwarzeneggera. Firma pracuje nad własnymi bateriami od blisko trzech lata i na koncie ma między innymi prototypy elektrycznych Volkswagenów oraz Porsche Panamery. W tym tygodniu zakład kontratakuje z... elektryczną repliką klasycznego Porsche 910, które ścigało się w wyścigach długodystansowych w latach sześćdziesiątych z Le Mans włącznie. To coś, czego na rynku jeszcze nie było. Auto miało swoją premierę na wystawie Techno Classica w Essen (obok postawiono oryginalne 910).

Nietypowy, sportowy samochód przygotowano we współpracy z firmą Evex Fahrzeugbau, która specjalizuje się w replikach aut z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i która oferuje również spalinowe bliźniaki Porsche 910 z nadwoziem typu Targa i silnikiem o mocy około 300 koni mechanicznych (do zobaczenia także na otwartym do niedzieli włącznie Techno Classica). Wersja elektryczna od Kreisel dysponuje litowo-jonowymi bateriami o pojemności 53 kilowatogodzin z systemem szybkiego ładowania, które pozwalają na pokonanie do 350 kilometrów. Ważące 340 kilogramów baterie służą do zasilania dwóch silników elektrycznych o masie 165 kilogramów. Łączna moc układu sięga 490 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 770 niutonometrów.

Napęd przenoszony jest poprzez autorską, automatyczną skrzynię o dwóch biegach oraz samoblokujący się mechanizm różnicowy. Elektryczny 910e z Freistadt waży około 1100 kilogramów, to o około 320 kilogramów więcej od spalinowego Evaxa. Coupe rozpędza się do setki w czasie zaledwie 2,5 sekund i jest w stanie przekroczyć prędkość trzystu kilometrów na godzinę. Pojazd dopuszczony jest do zwykłego ruchu drogowego. Samochód w przeciwieństwie do poprzednich pojazdów Kreisel Electric będzie pierwszym modelem marki, który trafi do sprzedaży. Auto powstanie w ograniczonej liczbie egzemplarzy jako kolekcjonerski rarytas. Cena za jedną sztukę: okrągły milion euro (ponad 4,2 miliony złotych)!
Źródło/zdjęcia: kreiselelectric.com Kreisel Evex 910e na forumPorsche 910 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum