Porsche 911 GT2 RS - Zmiana perspektywy
Od lat gama 911 uporządkowana jest od Carrery, poprzez sportowe GT3 po mocarne Turbo, ale co jakiś czas pojawia się coś, co wykracza poza te ramy. Siedem lat temu zamieszanie wprowadziło ekstremalne coupe GT2 RS, najmocniejszy model drogowy w historii marki. W ten weekend w Goodwood zadebiutowało nowe GT2 RS. Po raz kolejny Porsche przeszło samo siebie!
Pierwsze GT2 powstało w połowie lat dziewięćdziesiątych w celu homologacji wyścigowego 911 do jednego z pucharów dla samochodów klasy GT. Dzisiejsze GT3 RS ma zupełnie inny charakter i nie ma większego związku ze sportami motorowymi, pomijając powiązania technologiczne. To manifestacja możliwości Porsche i tego, co można zrobić z drogowym 911 i jednocześnie numer popisowy, w którym niemiecka marka przełamuje kolejne granice. Dzisiejszą gamę 911 zamyka 580-konne Turbo S, a poprzednie 911 GT2 RS dysponowało mocą 620 koni. Gdzie usadowił się dzisiejszy model?
Zupełnie nowe 911 GT2 RS zasilane jest podwójnie turbodoładowanym, sześciocylindrowym boxerem o pojemności 3,8 litrów, który kręci się do 7,2 tysięcy obrotów na minutę. Maksymalna moc silnika sięga aż 700 koni mechanicznych, a moment obrotowy dochodzi do 750 Nm - to najmocniejsze, cywilne 911 w historii. Silnik współpracuje z tytanowym wydechem oraz 7-stopniową przekładnią PDK, która wysyła całą moc wyłącznie na tylne koła z oponami o szerokości 325 milimetrów. Coupe zatrzymują węglowo-ceramiczne hamulce z tarczami o średnicy aż 400 milimetrów z przodu. Nad wszystkim panuje przeprogramowana elektronika z nowym trybem jazdy Sport, adaptacyjne zawieszenie oraz tylna oś skrętna.
W nowym modelu zastosowano po raz pierwszy tylną i boczne szyby z nowego, lekkiego typu szkła oraz zawieszenie wyłącznie z przegubami kulkowymi. Nowa karoseria obejmuje m.in. przednią maskę z otworami NACA doprowadzającymi powietrze chłodzące hamulce z włókien węglowych, zderzaki z ogromnymi wlotami powietrza, magnezowy dach i nieruchome skrzydło z tyłu. W ramach opcjonalnego pakietu Weissach otrzymamy m.in. węglowy dach, magnezowe felgi i elementy z tytanu. W takim wydaniu auto schudnie o jakieś 30 kilogramów (z pełnym zbiornikiem paliwa wazy 1470 kilogramów). Dla wszystkich właścicieli GT2 RS będzie czekał również dodatkowo płatny chronograf od Porsche Design. W kabinie jest miejsce tylko dla dwóch osób, resztę miejsca zajmuje m.in. klatka bezpieczeństwa.
Moc 700 koni ma pozwalać na rozwinięcie 100 km/h w czasie 2,8 sekund, 200 km/h w czasie 8,3 sekund i 300 km/h w czasie 22,1 sekund! Prędkość maksymalna sięga 340 kilometrów na godzinę. Na terenie Polski model wyceniono na ponad 1,4 miliona złotych, wliczając podatek VAT i lokalną specyfikację. Za chronograf należy dołożyć 9450 euro, czyli prawie 40 tysięcy złotych. Pierwszą sztukę Porsche 911 GT2 RS można zobaczyć na żywo podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood, który organizowany jest nieprzerwanie od 1993 roku. Nie zabraknie tam też polskich akcentów: w klasycznym wyścigu górskim udział weźmie Arrinera Hussarya GT, a w niedzielę za kierownicą bolidu Formuły 1 pojawi się sam Robert Kubica.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 911 GT2 RS na forumPorsche 911 GT2 RS - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum