Aktualności
08.02.2019

Bugatti Chiron Sport 110 Ans Francuskie święto

Bugatti Automobiles, należące dziś do koncernu Volkswagena, świętuje w tym roku sto dziesiątą rocznicę działalności i funkcjonowania marki, którą w 1909 roku we Francji zapoczątkował Ettore Bugatti. Właśnie z tej okazji na rynek trafi specjalnie wykończona, limitowana seria modelu Chiron Sport, która trafi tylko do garstki wybrańców.

Ettore Bugatti, urodzony w 1881 roku we Włoszech, rozpoczął budowę automobili pod własnym nazwiskiem w Molsheim we Francji, gdzie mieści się również dzisiejsza siedziba marki. Jako pierwszy powstał model Type 10, który niedługo później wyewoluował w Type 13. W latach dwudziestych maszyny Bugatti zasłynęły w wyścigach samochodowych, a modele drogowe stawały się z roku na rok coraz bardziej luksusowe, kończąc na takich dziełach, jak Type 41 Royale i Type 57 SC Atlantic. Ettore zmarł w 1947 roku, a firma przerwała jeszcze do 1956 roku. Do tego czasu wyprodukowała około 7,95 tysiąca samochodów, z których około dwa tysiące przerwały do dnia dzisiejszego.

Bugatti Chiron Sport 110 Ans

Współczesna historia Bugatti rozpoczęła się w 1987 roku, kiedy to prawa do marki przejął Romano Artioli, który postawił nową fabrykę we Włoszech. Kilka lat później marka wprowadziła na rynek model EB 110, który produkowała do bankructwa w połowie lat dziewięćdziesiątych. W roku 1998 prawa do marki wykupił Volkswagen, który zaczął od serii konceptów, w tym zapowiedzi najszybszego i najmocniejszego drogowego samochodu na świecie. Bugatti powróciło do Molsheim i w 2005 roku rozpoczęło produkcję 1001-konnego potwora o imieniu Veyron. Maszynę produkowano i modernizowano przez przeszło dekadę i w 2016 roku zastąpił model Chiron. Dziś na czele Bugatti Automobiles stoi Stephan Winkelmann, który wcześniej kierował Audi Sport i Automobili Lamborghini.

Bugatti Chiron Sport 110 Ans

W ubiegłym roku zadebiutował Chiron Sport, który od bazowego Chirona odróżnia się między innymi ustawieniami zawieszenia, układem wydechowym, strojeniem elektroniki i masą zmniejszoną o kilkanaście kilogramów. Coupe zasila poczwórnie turbodoładowane W16 o pojemności ośmiu litrów, mocy 1500 koni mechanicznych i momencie obrotowym 1600 niutonometrów! Na takiej bazie przygotowano urodzinowy model "110 ans Bugatti", który w środku i na zewnątrz zdobiony jest detalami w kolorach francuskiej flagi oraz okolicznościowymi logotypami. Motywem przewodnim są matowe odcienie błękitu i wyeksponowane włókna węglowe. W takiej konfiguracji powstanie tylko dwadzieścia egzemplarzy Chirona Sport.

Bugatti Chiron Sport 110 Ans

Samochód przygotowany z okazji 110-lecia działalności Bugatti zadebiutuje przed publicznością już w przyszłym miesiącu na salonie samochodowym w Genewie. I na tym podobno nie koniec. Nieoficjalnie mówi się, że w tym samym miejscu zadebiutować ma również wyjątkowy one-off, zbudowany specjalnie dla Ferdinanda Piecha, wieloletniego prezesa Volkswagena, pod którego rządami do koncernu włączono w całości takie marki, jak Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley i Bugatti. Maszyna miałaby oczywiście bazować na Chirone, ale byłaby ubrana w zupełnie nową karoserię. Większa moc? Mniejsza masa? Jeszcze bardziej oszałamiające osiągi? Dowiemy się wkrótce.

Skomentuj na forumUdostępnij