BMW M8 - Apetyt na obroty
Pierwsze M8 od BMW było tajemnicą skrywaną przez długie lata, maszyną, która miała stanąć w jednym szeregu z najmocniejszymi i najszybszymi samochodami świata, gdyby tylko weszła do produkcji seryjnej. Nic takiego się jednak nie dokonało, a pierwsze, oficjalne M8 z przeznaczeniem na drogi publiczne poznajemy dopiero teraz.
Luksusowe coupe serii 8 wróciło do katalogu BMW dokładnie rok temu, potem dołączył do niego cabriolet, a jeszcze wcześniej na tory wyścigowe wypuszczono wyczynowe M8 klasy GTLM oraz GTE. W tym miesiącu BMW odsłoniło drogowe M8, od razu jako coupe oraz kabriolet i od razu w wersji bazowej oraz jeszcze mocniejszym wydaniu Competition. To w sumie cztery zupełnie nowe modele na szczycie oferty BMW, które nie mają zbyt wielu naturalnych wrogów.
Znaki rozpoznawcze nowego M8 zaczynają się jak zwykle o przeprojektowanych zderzaków, grilla, nadkoli, węglowego dachu (dla kabrioletu miękki, składany i rozkładany w 15 sekund dach), węglowego ospoilerowania, czterech końcówek wydechu czy nowych felg o średnicy 19 cali. Sercem auta jest 4,4-litrowe V8 z dwiema dwuzwojowymi turbosprężarki, które wyciskają z niego okrągłe 600 koni mechanicznych oraz 750 niutonometrów. W wersji Competition dostajemy jeszcze więcej: 625 koni mechanicznych. W każdym przypadku napęd przenoszony jest stale na obie osie w układzie M xDrive za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni M Steptronic.
W ręce kierowcy oddano kilka przełączników, ustawiających maszynę w zadany tryb pracy. M Mode pozwala na wybranie trybu Road, Sport lub Track (ostatni tylko w Competition). Funkcja Setup pozwala wpłynąć na silnik (Efficient, Sport lub Sport Plus, funkcja Auto Start/Stop), adaptacyjne zawieszenie (Comfort, Sport, Sport Plus), układ kierowniczy (Comfort, Sport), sterowany elektronicznie układ hamulcowy (Comfort, Sport), system kontroli stabilności DSC (tryby M Dynamic Mode, opcja wyłączenia Off), układ M xDrive (4WD, 4WD Sport lub tylko na tył 2WD przy wyłączonym DSC), wydech, skrzynię biegów, systemy czuwające nad bezpieczeństwem (na przykład w trybie Track pozwalają na większe szaleństwa, niż normalnie) oraz wyświetlacze, w tym wyświetlacz przezierny.
Dla M8 przygotowano również kuszące opcje: tarcze hamulcowe ze spieków węglowo-ceramicznych (400 milimetrów średnicy z przodu, 380 milimetrów z tyłu), wydech M Sport z trybem pracy Sport Plus, felgi o średnicy 20 cali, laserowe, adaptacyjne reflektory o zasięgu 600 metrów, węglowe detale kabiny i karoserii oraz dodatkowe części pod szyldem M Performance. Osiągi? Zwykłe coupe będzie rozpędzać się do 100 km/h w 3,3 sekundy i do 200 km/h w 10,8 sekundy. Competition poprawi te wyniki do odpowiednio 3,2 oraz 10,6 sekundy. W każdy przypadku prędkość maksymalna ograniczona będzie do 250 km/h (w opcji M Driver's Package, a w nim między innymi podniesienie limitu do 305 kilometrów na godzinę). Ceny M8 nie są jeszcze znane.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW M8 na forumBMW M8 - prezentacja prototypu z 1990 rokuSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum