Audi SQ8 TDI - Pełne pełnomocnictwo
Wysokoprężne silniki Audi nie przestają zdobywać nowych terenów, ze szczególnym wskazaniem na usportowione modele, które firmowane są literą S. Jednostki TDI pojawiły się już w kilku limuzynach, coupe i crossoverach tego typu. I końca nie widać. Następne w kolejce do dystrybutorów z olejem napędowym ustawia się zupełnie nowe SQ8.
Jeden z największych SUV'ów w ofercie Audi w usportowionej wersji reklamowany jest jako jeden z najmocniejszych, wysokoprężnych samochodów osobowych na europejskim rynku. Maszynę zasila podwójnie turbodoładowana jednostka V8 o pojemności czterech litrów, z której płynie 435 koni mechanicznych i aż 900 niutonometrów (w zakresie od 1,25 do 3,25 tysiąca obrotów na minutę)! Takie zaplecze pozwala na rozwinięcie prędkości stu kilometrów na godzinę w czasie jedynie 4,8 sekund. Prędkość maksymalną SQ8 TDI ograniczono do skromnych 250 km/h. To oczywiście nie wszystko: nowa propozycja Audi jest hybrydą typu MHEV (mild hybrid electric vehicle).
Widlaste TDI o ośmiu cylindrach skrywa w sobie najnowsze technologie, które znamy z innych modeli marki. Motor współpracuje z dwiema turbosprężarkami, ulokowanymi pomiędzy rzędami cylindrów oraz z zasilanym elektrycznie kompresorem, który sprawdza się przede wszystkim przy niskich prędkościach obrotowych. Na tym nie koniec. Z wałem korbowym połączono rozrusznik/generator o mocy 8 kW, który podłączony jest pod litowo-jonowe baterie. Taki układ pozwala na odzyskiwanie energii z wytracania prędkości, chwilową podróż na obrotach jałowych lub całkowite wyłączenie silnika spalinowego na maksymalnie 40 sekund (do chwili ponownego wciśnięcia pedału gazu). Standardem jest również funkcja start/stop
Napęd w SQ8 TDI przenoszony jest na obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Tiptronic (w zwykłych warunkach 60% momentu obrotowego ląduje na tylnych kołach). Maszynę w standardzie lub opcji uzbrojono w system tylnych kół skrętnych (w wersji SQ8 TDI Vorsprung), adaptacyjny układ kierowniczy, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, sportowy mechanizm różnicowy i adaptacyjne stabilizatory zawieszenia (w wersji SQ8 TDI Vorsprung), reflektory HD Matrix LED, nagłośnienie Bang & Olufsen oraz przygotowane tylko dla SQ8 elementy wykończenia i wyposażenia, jak wydech z czterema końcówkami, osłona chłodnicy z pionowymi żeberkami oraz 22-calowe felgi.
Źródło/zdjęcia: Audi Audi SQ8 TDI na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum