Volvo XC40 Recharge - Plan klimatyczny
Do producentów samochodów o napędzie elektrycznym dołącza szwedzkie Volvo, za którym od kilku lat stoi chiński kapitał. Efektem nowych inwestycji, nowych kierunków rozwoju i przemian technologicznych o zasięgu globalnym jest model XC40 Recharge. To początek wielkiej ofensywy, której pierwszy etap zaplanowano na najbliższe pięć lat.
Crossover XC40, który nie miał bezpośredniego poprzednika, jest nam znamy od jesieni 2017 roku, a wersję elektryczną w już 2016 roku zapowiadał koncept 40.1. Do tej pory ofertę silnikową otwierała benzynowa jednostka o pojemności półtora litra, a zamykały wersje z 2-litrowym motorem benzynowym lub wysokoprężnym oraz hybryda. Teraz do gry wchodzi pierwsze elektryczne Volvo: XC40 noszące miano Recharge, które mają przybrać przyszłe, elektryczne samochody marki. Marka planuje, że do roku 2025 roku auta w pełni elektryczne będą stanowiły połowę jej sprzedaży, a do roku 2040 chce być całkowicie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, zarówno jeśli chodzi o produkowane samochody, fabryki, jak i całą logistykę.
Samochód zbudowany jest na platformie Compact Modular Architecture, która od samego początku projektowana była z myślą o spalinowych oraz elektrycznych układach napędowych (baterie o pojemności 78 kWh umieszczone są w podłodze). XC40 Recharge wyposażone jest w dwa silniki elektryczne, które zapewniają napęd obu osi i dostarczają 408 koni mechanicznych oraz 660 niutonometrów (pozbycie się silnika spalinowego pozwoliło na wygospodarowanie pod przednią maską dodatkowej przestrzeni bagażowej o pojemności 30 litrów). Zasięg samochodu ma dochodzić do 400 kilometrów (według norm WLTP), a ładowanie baterii do 80% pojemności ma zajmować około 40 minut (w przypadku skorzystania ze stacji szybkiego ładowania w standardzie CCS). Auto ma rozpędzać się do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.
Elektryczne XC40 będzie pierwszym samochodem w produkcji seryjnej, w którym pojawi się zupełnie nowy system operacyjny Android od firmy Google, zintegrowany z funkcjami pojazdu (nie mylić z Android Auto). Pojazd wyposażony będzie między innymi w rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (Advanced Driver Assistance System), nową deskę rozdzielczą, dywaniki z materiałów otrzymanych na drodze recyklingu oraz nowe felgi o średnicy 19 lub 20 cali. Plus liczne opcje indywidualizacji. XC40 Recharge będzie można zamawiać od początku przyszłego roku, a częścią kampanii zachęcającej do przesiadki na auto elektryczne ma być zwrot rocznego kosztu ładowania baterii.
Źródło/zdjęcia: Volvo Volvo XC40 Recharge na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum