Prodrive BRX T1 - Pustynny rajd
Po kilku miesiącach od pierwszych deklaracji brytyjskie Prodrive ujawniło szczegóły na temat swojego najnowszego projektu. Specjaliści od samochodów wyścigowych i rajdowych tym razem wzięli na celownik Rajd Dakar, na potrzeby którego powstaje maszyna nosząca oznaczenie T1. Samochód wystartuje w imprezie pod szyldem zespołu Bahrain Raid Xtreme.
Prace nad pojazdem budowanym od zera trwają już od ponad roku, a pierwsza sztuka jest obecnie składana w zakładach Prodrive w Banbury na terenie Wielkiej Brytanii. Za wygląd samochodu odpowiada między innymi studio prowadzone przez Iana Calluma, znanego przede wszystkim z pracy dla Jaguara oraz Aston Martina. Ze względu na swoje przeznaczenie T1 będzie bestią opierającą się o układ przeniesienia napędu na obie osie oraz benzynowy silnik o pojemności trzech i pół litra, widlasty motor o sześciu cylindrach z turbodoładowaniem. Kto poprowadzi T1? Ekipa Bahrain Raid Xtreme tego jeszcze nie zdradziła.
Maszyna budowana jest na stalowej ramie przestrzennej, którą przykryje karoseria z włókien węglowych o długości około 4,5 metra. Silnik będzie umieszczony z przodu, za przednią osią. Docelowo jednostka napędowa ma dostarczać do 410 koni mechanicznych oraz 700 niutonometrów, współpracować z sekwencyjną skrzynią o sześciu biegach oraz mechanizmami różnicowymi na przedniej i tylnej osi oraz mechanizmem centralnym. Zbiornik paliwa pozwoli na zatankowanie aż 500 litrów, a masa całego samochodu na sucho osiągnie jakieś 1850 kilogramów. Na pokładzie znajdą się m.in. hydrauliczne podnośniki oraz po dwa regulowane amortyzatory na każde koło.
Model T1 powstaje specjalnie z myślą o przyszłorocznym Rajdzie Dakar, do którego można zgłaszać się od dnia dzisiejszego. Imprezę, czterdziestą trzecią edycję rajdu, zaplanowano na styczeń przyszłego roku na zupełnie nowej trasie w Arabii Saudyjskiej, którą odwiedzono w tym roku. Rajd ciągnący się przez kilkanaście dni wystartuje i zakończy się w miejscowości Jeddah. W tym stuleciu Rajd Dakar odwiedzał Europę, Azję oraz Amerykę Południową, a w tytułowym Dakarze ostatni raz pojawił się w sezonie 2007. Po wznowieniu rajdu w nowym formacie w 2009 roku triumfowali tu kierowcy Mini (pięć razy, wliczając tegoroczne zmagania), Volkswagenów (trzy razy), Peugeotów (trzy razy) oraz Toyoty (raz).
Źródło/zdjęcia: prodrive.com, bahrainraidxtreme.com, dakar.com Prodrive BRX T1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum