Lotus Elise/Exige - Ostatnie edycje
W tym roku Lotus zamknie najważniejszy i największy rozdział w historii swoich samochodów drogowych: zakończy produkcję modeli z serii Elise oraz Exige, które budowane są nieprzerwanie od ponad dwudziestu lat. Z tej okazji na rynek trafi aż pięć nowych wersji: dwie nowe edycje roadstera Elise oraz trzy nowe edycje coupe Exige.
Produkcja modelu Elise zostanie zakończona po dwudziestu pięciu latach, w ciągu których powstały trzy generacje. Produkcja modelu Exige zakończy się po dwudziestu jeden latach i również trzech generacjach. Na pożegnanie dostaniemy pięć nowych ewolucji, w których znajdziemy nowe deski rozdzielcze w postaci wyświetlaczy TFT (dwa warianty do wyboru), nowe kierownice, nowe opcje kolorystyczne nadwozia i wnętrza (w tym wykończenia nawiązujące do pierwszych Elise), nowe pakiety wyposażenia dodatkowego, a wśród nich panele karoserii wykonane z włókien węglowych, dodatkowe konie mechaniczne i poprawione osiągi oraz oznaczenia z okazji zakończenia produkcji.
Ofertę otworzy nowe Elise Sport 240 Final Edition, następca Elise Sport 220. Znaki szczególne: 1,8-litrowy, 4-cylindrowy, umieszczony centralnie silnik z doładowaniem podkręcony do 243 KM oraz 244 Nm, lekkie felgi Anthracite, ogumienie Yokohama V105 i tylko 898 kilogramów masy własnej w najlżejszej możliwej konfiguracji. Osiągi: 60 mil na godzinę w 4,1 sekundy. Stopień wyżej stanie Elise Cup 250 Final Edition: pakiet aerodynamiczny generujący 155 kilogramów docisku przy 250 km/h, jakieś 254 KM mocy, ogumienie Yokohama A052, masa własna w najlepszym przypadku 931 kilogramów, amortyzatory Bilstein, regulowane stabilizatory, litowo-jonowa bateria oraz poliwęglanowa tylna szyba (dwie ostatnie pozycje to opcje w ofercie Sport 240).
Rodzinę Exige z umieszczonym centralnie, doładowanym V6 o pojemności 3,5 litra, w ostatnim roku otworzy Exige Sport 390 Final Edition, następca Exige Sport 350: do dyspozycji 403 KM oraz 420 Nm, masa 1138 kilogramów, 60 mph w 3,7 sekundy, maksymalnie 277 km/h z dociskiem 115 kilogramów, ogumienie Michelin PS4. Stopień wyżej Exige Sport 420 Final Edition, następca Sport 410: 426 KM oraz 427 Nm, masa 1100 kilogramów, regulowane stabilizatory Eibach, regulowane amortyzatory Nitron, ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2, hamulce AP Racing, 60 mph w 3,3 sekundy i maksymalnie 290 km/h. Na koniec Exige Cup 430 Final Edition: 436 KM oraz 440 Nm, masa 1110 kilogramów, docisk do 171 kilogramów, 60 mph w 3,2 sekundy, maksymalnie 280 km/h, opony Michelin Pilot Sport Cup 2, regulowane stabilizatory Eibach, regulowane amortyzatory Nitron, hamulce AP Racing, tytanowy wydech i węglowy pakiet nadwoziowy.
Ceny nowych edycji na terenie Unii Europejskiej, nie wliczając podatku VAT, będą zawierać się w przedziale od około 47,5 tysięcy euro za Elise Sport 240 do około 108,4 tysięcy euro za Exige Cup 430 (aktualnie to przedział od około 210 do około 485 tysięcy złotych). Produkcja Elise i Exige zakończy się na przeszło 55 tysiącach egzemplarzy, co stanowi ponad połowę wszystkich Lotusów zbudowanych od 1948 roku. W tym roku w ostatni rok produkcji wchodzi również Lotus Evora, który zadebiutował latem 2008 roku. Ostatnie edycje Evory poznamy w nadchodzących miesiącach. Wszystkie drogowe modele Lotusa starych generacji mają zostać zastąpione zupełnie nowymi modelami z rodziny, która na razie ukrywa się pod wewnętrznym oznaczeniem Type 131. Pierwsze auta nowej ery, ponad którymi będzie stało 2000-konne, elektryczne super coupe Evija, mamy zobaczyć jeszcze w tym roku.
Źródło/zdjęcia: Lotus Cars Lotus Elise Sport 240 Final Edition na forumLotus Elise Cup 250 Final Edition na forumLotus Exige Sport 390 Final Edition na forumLotus Exige Sport 420 Final Edition na forumLotus Exige Cup 430 Final Edition na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum