Aktualności
26.10.2021

Chevrolet Corvette Z06 Amerykański supersamochód

Corvette ósmej generacji wchodzi na kolejny poziom ewolucji. Najnowsza wersja amerykańskiego klasyka to model w specyfikacji Z06, maszyna wybiegające daleko przed bazowe Stingray i zbliżająca się do wyścigowego C8.R. I nosząca na pokładzie najmocniejszy, wolnossący silnik w układzie V8 w historii samochodów drogowych!

Korzenie Z06 sięgają pierwszej połowy lat sześćdziesiątych, kiedy to pod właśnie takim oznaczeniem skrywał się pakiet dodatkowych modyfikacji zawieszenia, układu hamulcowego czy większy zbiornik paliwa, adresowany do właścicieli Corvette odwiedzających tory wyścigowe. Od początku tego stulecia Z06 jest samodzielnym modelem, który coraz bardziej zbliża się do wyścigowych wersji Corvette. Nie inaczej jest w przypadku Z06 w ósmej generacji. Maszynę wyposażono w nowy silnik, poszerzoną karoserię, nowe zawieszenie, nowe felgi i ogumienie (z tyłu po raz pierwszy o średnicy 21 cali), wydajniejszy układ hamulcowy i dziesiątki innych nowości, które przekładają się na osiągi, przyczepność i prowadzenie. General Motors przygotowało od razu dwie wersje nadwoziowe: zwykłą targę ze zdejmowanymi panelami dachowymi oraz kabriolet z twardym, składanym dachem.

Chevrolet Corvette Z06

Dla nowego Z06 zaprojektowano nową jednostkę napędową, która otrzymała oznaczenie LT6. Znaki szczególne: pojemność 5,5 litra, płaski wał korbowy, aluminiowe tłoki, tytanowe korbowody i zupełnie nowy wydech z rzędem czterech okrągłych końcówek. Umieszczone centralnie, wolnossące V8 dostarcza 680 KM przy 8500 obr/min oraz 623 Nm przy 6300 obr/min (około 180 koni więcej, niż w zwykłym Stingray z 6,2-litrowym V8 typu LT2, ale jednocześnie o kilkanaście niutonometrów mniej). Silnik współpracuje z 8-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów, która wysyła całą moc wyłącznie na tylne koła. W standardzie: adaptacyjne zawieszenie Magnetic Selective Ride Control czwartej generacji, regulowana kontrola trakcji, sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz kilka trybów jazdy do wybory. Prognozowane osiągi: od zera do 60 mph w jakieś 2,6 sekundy i prędkość maksymalna ponad 300 km/h.

Chevrolet Corvette Z06

To oczywiście nie wszystko. Na przyszłych właścicieli Z06 czekają liczne opcje i możliwości indywidualizacji. Najważniejsza to pakiet Z07 dedykowany stałym bywalcom torów wyścigowych: układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami, węglowy pakiet aerodynamiczny zwiększający docisk do przeszło 330 kilogramów przy prędkości maksymalnej, ogumienie Michelin Cup 2 R ZP, felgi z włókien węglowych, które zmniejszą masę nieresorowaną o 18,6 kilograma oraz unikatowe zestrojenie zawieszenia. Produkcja nowego Corvette Z06 ma wystartować latem przyszłego roku i na terenie USA auto będzie dostępne jako model rocznikowy 2023. Tak samo, jak w przypadku zwykłego Corvette Stingray, samochód będzie produkowany w wersji z kierownicą po lewej lub prawej stronie.

Skomentuj na forumUdostępnij