Mazda Demio Bio - Ostry apetyt
Mazda, ramię w ramię z innymi gigantami przemysłu samochodowego z Japonii, pracuje intensywnie nad nowymi metodami produkcji i transportu paliw, które miałyby prowadzić do przyszłości sprzyjającej oczyszczeniu środowiska naturalnego. Na drodze prac powołano do życia między innymi... wyścigowego malucha Demio, który karmi się biopaliwami.
Demio to jeden z najmniejszych pojazdów w ofercie Mazdy, który na polskim i innych rynkach znany jest jako Mazda 2. Korzenie auta sięgają pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych, a obecnie mamy do czynienia z "Dwójką" czwartej generacji, która w zależności od wersji nadwoziowej mierzy co najmniej 4,06 metra długości. Tory wyścigowe nie są autu obce: w ciągu ostatnich lat przygotowano kilka różnych tego typu eksperymentów, od konceptów, które można było zobaczyć tylko na salonach samochodowych po wyścigowe egzemplarze, które można było podziwiać w akcji. Demio na biopaliwa wpisuje się dumnie w tą drugą kategorię.
Eksperymentalna, wyścigowa Mazda Demio zadebiutowała niedawno w finale długodystansowej serii Super Taikyu na pętli Okayama International. Japońskie mistrzostwa zbierają w jednym miejscu maszyny dziewięciu różnych klas: duże GT3, mniejsze GT4, turystyki TCR oraz zmodyfikowane auta produkcyjne, które podzielone są na sześć kolejnych klas. Demio wystawiono w grupie ST-Q, która zarezerwowana jest dla pojazdów eksperymentalnych. Auto wyposażono w 1,5-litrowy, spalinowy silnik wysokoprężny z rodziny Skyactiv-D, który przystosowano do konsumpcji biopaliwa pochodzenia naturalnego. Mieszanka paliwowa, którą karmi się Demio Bio powstała ze zużytego oleju spożywczego oraz tłuszczy pochodzących z mikroalg.
Mała Mazda jest częścią znacznie większego przedsięwzięcia. Jest nim projekt "Your Green Fuel", w ramach którego prócz Mazdy swoje siły połączyły koncerny Kawasaki Heavy Industries, Subaru, Toyota oraz Yamaha. Cały projekt dedykowany jest m.in. opracowaniu biopaliwa przyszłości, które będzie opierać się o źródła odnawialne. Demio na nowym paliwie - mieszance Susteo firmy Euglena - pokonała w swoim pierwszym wyścigu 94 okrążenia bez żadnych problemów i dodatkowych modyfikacji silnika. Mazda zapowiada, że pojawi się w pucharze Super Taikyu w sezonie 2022 w znacznie większym wymianie i nie wykluczone, że w grupie ST-Q dołączą do niej inne marki zainteresowane biopaliwami.
Źródło/zdjęcia: Mazda Mazda Demio Bio na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum