Aktualności
18.02.2022

Mercedes-AMG F1 W13 E Performance Sejsmiczna zmiana

Mercedes-AMG zaprezentował dzisiaj swój nowy bolid na mistrzostwa świata Formuły 1, maszynę noszącą oznaczenie F1 W13 E Performance, która wraca do klasycznego, srebrnego malowania. W nadchodzącym sezonie, który zaplanowano aż na 23 grand prix, niemiecka marka będzie broniła tytułu mistrzów świata wśród konstruktorów po raz ósmy z rzędu!

Przed każdym z dziesięciu zespołów Formuły 1 postawiono w ostatnich latach zupełnie nowe wyzwanie. Największa od dekad zmiana przepisów technicznych sprawiła, że bolidy na sezon 2022 trzeba było zaprojektować właściwie od zera. Całkowicie zmieniła się koncepcja aerodynamiczna, która kładzie nacisk na generowanie efektu przypowierzchniowego i dosłowne przysysanie się samochodu do podłoża. Do historii odeszły 13-calowe felgi, których miejsce zajęły 18-calowe obręcze z nowym ogumieniem Pirelli. Paliwo zmieniono na nową mieszankę z 10-procentową zawartością etanolu naturalnego pochodzenia. Jednocześnie znacznie wzrosła masa minimalna samochodu: z 752 do 795 kilogramów. Plus dziesiątki mniejszych zmian technicznych, poprawki regulaminu sportowego i duże zmiany w obrębie dyrekcji wyścigowej i procesu oceniania indycentów w trakcie trwania wyścigu. W13, projektowany i budowany przez osiemnaście miesięcy, ma być zupełnie nową konstrukcją aż w 98%.

Zdjęcie Mercedes-AMG F1 W13 E Performance

Wykorzystywane od 2014 roku hybrydowe układy napędowe zostają z Formułą 1 do końca sezonu 2025, ale ich rozwój zostanie w tym roku zamrożony. Mercedes-AMG korzysta z jednostek własnej produkcji. To turbodoładowane, 24-zaworowe silniki V6 o pojemności 1,6 litra z systemami odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania (MGU-K) i cieplnej z układu wydechowego (MGU-H), litowo-jonowymi bateriami oraz sekwencyjnymi skrzyniami biegów o ośmiu przełożeniach. Spalinowe V6 kręci się do piętnastu tysięcy obrotów na minutę, a moc całego układu napędowego przekracza tysiąc koni mechanicznych. W nadchodzącym sezonie z jednostek napędowych produkcji brytyjskiego oddziału Mercedes AMG High Performance Powertrains korzystać będą również zespoły McLarena, Williamsa i Aston Martina.

Zdjęcie Mercedes-AMG F1 W13 E Performance

W tym roku niemiecki zespół będzie miał u siebie dwóch kierowców z Wielkiej Brytanii. Dziesiąty rok z rzędu w barwach Mercedesa będzie startował 37-letni Lewis Hamilton z siedmioma tytułami mistrza świata na koncie, do którego dołączy 24-letni George Russell. Hamilton zadebiutował w sezonie 2007 w zespole McLarena, a w swojej karierze zwyciężył w rekordowej liczbie 103 grand prix, 182 razy stawał na podium i zdobył 103 pole position. Miniony sezon zakończył na miejscu drugim w klasyfikacji generalnej kierowców. Russell zadebiutował w sezonie 2019 w zespole Williamsa, a w sezonie 2020 wystartował w jednym wyścigu za kierownicą Mercedesa-AMG jako zastępstwo za zarażonego koronawirusem Hamiltona. W ubiegłym roku w Williamsie zdobył swoje pierwsze podium w karierze, a sezon zakończył na miejscu piętnastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Mercedes-AMG w roku 2021 zdobył ósmy z rzędu tytuł mistrzów świata wśród konstruktorów.

Zdjęcie Mercedes-AMG F1 W13 E Performance

Aktualizacja 18.02.2022 / Bolid F1 W13 E Performance niedługo po premierze wyprowadzono na pierwsze okrążenia po torze wyścigowym na Silverstone w ramach tak zwanego dnia testowego, podczas którego zgodnie z przepisami można pokonać do 100 kilometrów. Mercedes-AMG obok swoich rywali wyjedzie swoją zupełnie nową maszyną na właściwe testy już w przyszłym tygodniu. Pierwsze trzy dni przedsezonowych testów zaplanowano na pętli Circuit de Barcelona-Catalunya na przyszłą środę, czwartek i piątek. Kolejne, trzydniowe sesje testowe będą miały miejsce w drugim tygodniu marca na pętli Bahrain International Circuit. Sezon 2022 ma rozpocząć się 22 marca od Grand Prix Bahrajnu i objąć rekordową liczbę dwudziestu trzech wyścigów grand prix. Znajdzie się wśród nich m.in. nowe, majowe Grand Prix Miami w USA.

Zdjęcie Mercedes-AMG F1 W13 E Performance

Aktualizacja 10.03.2022 / Fabryczny zespół Mercedesa-AMG zaskoczył po raz kolejny. Na przedsezonowych testach w Bahrajnie pojawił się dzisiaj zupełnie nowy W13, znacząco odbiegający od bolidu, który testowano w lutym na testach w Hiszpanii. Maszyna w najnowszym wcieleniu prezentuje jeszcze inne podejście do zmiany przepisów niż różne pomysły wcielone do tej pory przez pozostałe dziewięć zespołów. Uwagę zwracają przede wszystkim zaskakujące, zredukowane do minimum sekcje boczne z pionowo ustawionymi wlotami powietrza, wygładzone płaty podłogi, które były wcześniej wydatnie pofalowane i duże wloty wentylacyjne w obrębie jednostki napędowej. Jak sprawdza się nowa koncepcja i w jakim kształcie W13 stanie na starcie do pierwszego wyścigu sezonu? Odpowiedzi poznamy już za kilkanaście dni.

Aktualizacja 12.03.2022 / Nowe regulacje techniczne, a razem z nimi większe i cięższe felgi oraz ogumienie, a także nowe elementy konstrukcyjne poprawiające bezpieczeństwo sprawiły, że większość zespołów miała problemy z utrzymaniem jak najniższej masy samochodu i zbliżeniem się do limitu minimum 795 kilogramów. W związku z tym w ostatnich dniach zdecydowano, że limit zostanie podniesiony o trzy kilogramy, do 798 kilogramów, choć niektóre zespoły miały opowiadać się za jeszcze większą zmianą, sięgającą nawet kilkunastu kilogramów. To kolejna tego typu zmiana w regulacjach na rok 2022 od ich początku (pierwsza wersja zakładała minimalną masę - nie wliczając paliwa - na poziomie 775 kilogramów, później 790, 792 i 795). Masa kierowcy razem z fotelem i sprzętem została ustalona na minimum 80 kilogramów.

Skomentuj na forumUdostępnij