Aktualności

Red Bull RB17 - Kontrola nad przeznaczeniem

Pierwszy, produkcyjny samochód Red Bulla, o którym mówiło się nieoficjalnie od jakiegoś czasu, doczekał się pierwszej, oficjalnej zapowiedzi. Maszyna, pod którą podpisze się sam Adrian Newey, będzie nosiła oznaczenie RB17, wykorzystywała efekt przypowierzchniowy i dysponowała mocą nawet przeszło 1200 koni mechanicznych na tonę.

Pierwszy, kliencji samochód Red Bulla powstaje w oddziale Red Bull Advanced Technologies pod okiem Newey'a, który odpowiada również za bolidy zespołu w mistrzostwach świata Formuły 1. BRAT i Newey kilka lat temu zaangażowani byli w projekt Aston Martina Valkyrie, który wszedł do produkcji pod koniec ubiegłego roku. RB17 będzie ich pierwszym, samodzielnym projektem, który w pewnym stopniu można sklasyfikować jako następcę Valkyrie. Samochód przejął oznaczenie bo bolidzie Formuły 1, który nigdy nie powstał. Maszyna nosząca oznaczenie RB17 miała ruszyć do rywalizacji w sezonie 2021, ale w wyniku przesunięcia nowych przepisów na sezon 2022 bolid taki nigdy nie powstał. W mistrzostwach świta w ubiegłym roku startował zmodernizowany model RB16B, a w tym roku jego miesjce zajął RB18.

Zdjęcie Red Bull RB17

Czym będzie RB17? Red Bull mówi o dwuosobowym hipersamochodzie z najwyższej półki opierającym się o efekt przypowierzchniowy w stopniu niespotykanym wśród samochodów produkcyjnych, nastawionym na jazdy torowe i tempo porównywalne z dzisiejszymi bolidami Formuły 1, który zostawi w tyle Valkyrie AMR Pro. Maszyna będzie bazowała na węglowym kadłubie oraz hybrydowym układzie napędowym z podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8 w roli głównej. Główne założenia: moc przekraczająca 1100 koni mechanicznych i masa własna w okolicach 900 kilogramów plus kierowca. W porównaniu do Valkyrie samochód miałby być nieco większy, zaczynając od dłuższego rozstawu osi. Prace nad samochodem rozpoczęto pod koniec 2020 roku. Maszyna będzie przeznaczona wyłącznie do poruszania się po torze wyścigowym, a w jej przygotowanie mają być zaangażowani m.in. kierowcy Formuły 1, w tym aktualny mistrz świata, Max Verstappen. Wersji drogowej Red Bull nie przewiduje.

Zdjęcie Red Bull RB17

Samochód będzie produkowany w centrali marki w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii, w której w 2005 roku po przejęciu Jaguar Racing powstało Red Bull Racing. W roku 2014 powołano do życia oddział Red Bull Advanced Technologies, a kilkanaście miesięcy temu powstała dedykowana silnikom Formuły 1 placówka Red Bull Powertrains. Red Bull zamierza zbudować tylko 50 egzemplarzy modelu RB17 w cenie pięciu milionów funtów każdy, plus podatki (aktualnie to równowartość około 27 milionów złotych). W pakiecie z samochodem specjalnie dla właścicieli przygotowane zostaną kursy treningowe, imprezy torowe, wizyty na symulatorze i udział w procesie budowania danego egzemplarza. Pierwszy prototyp ma jeździć w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a produkcja samochodu ma wystartować w 2025 roku. Chętni na zakup mogą już zgłaszać się do Red Bull Advanced Technologies.

Źródło/zdjęcia: Red Bull, redbulladvancedtechnologies.com, topgear.com Red Bull RB17 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij