Aktualności
29.07.2022

Ferrari 296 GT3 Złożone relacje

Ferrari zaprezentowało swoją zupełnie nową, torową maszynę, którą w kwietniu mogliśmy zobaczyć w zamaskowanej formie podczas pierwszych testów na fabrycznym torze Fiorano. Oto berlinetta 296 klasy GT3, następca modeli serii 488. Największa różnica między pokoleniami: widlasty silnik o sześciu cylindrach zamiast widlastej "ósemki".

Najnowszy ścigacz włoskiej marki bazuje na drogowym coupe 296 GTB i debiutuje jako następca modelu 488 GT3, który wszedł do użytku na całym świecie z początkiem sezonu 2016. W modelu 488 mieliśmy do czynienia z podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8 o pojemności 3,9 litra, w nowym 296 pracuje podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności prawie trzech litrów. Drogowe 296 GTB jest hybrydą, w modelu wyścigowym o hybrydowym układzie napędowym i asyście silników elektrycznych nie ma mowy. Przesiadka na V6 oznacza dla Ferrari i jego kierowców dużą zmianę - poprzednich modeli marki tego typu należy szukać w latach sześćdziesiątych, na przykład pod postacią spydera 246 SP.

Zdjęcie Ferrari 296 GT3

Zmian względem 488 jest oczywiście znacznie więcej. Nowy model bazuje na aluminiowej platformie z rozstawem osi skróconym o 50 milimetrów, obniżonym środkiem ciężkości, zwiększoną o około 10% sztywnością skrętną, nowym zawieszeniem i tarczami hamulcowymi na przedniej osi powiększonymi do 400 milimetrów średnicy. Docisk aerodynamiczny ma być aż o jedną piątą większy względem poprzednika. Ferrari podkreśla, że 296 GT3 ma być mniej czułe na zmiany aerodynamiczne, a także łatwiejsze w prowadzeniu i obsłudze. Specjalnie dla 296 GT3 opracowano nową, sekwencyjną skrzynię biegów XTrac z elektronicznie sterowanym sprzęgłem z poziomu kierownicy. Projekt nowej kierownicy wzorowany był na kierownicy z bolidu Formuły 1. Standardem jest regulowana kolumna kierownicy, regulowane pedały oraz klimatyzacja.

Zdjęcie Ferrari 296 GT3

Nowe 296 GT3 rozwija jakieś 600 koni mechanicznych oraz 710 niutonometrów. Osiągi silnika mogą być ograniczone regulacjami Balance Of Performance, których zadaniem jest wyrównanie tempa różnych samochodów różnych marek. Zgodnie z przepisami auto musi ważyć na sucho co najmniej 1250 kilogramów, a na jego wyposażeniu muszą znaleźć się regulowany ABS oraz kontrola trakcji. Ferrari testuje 296 GT3 nieustannie od początku kwietnia, a pierwsze egzemplarze mają trafić do zainteresowanych zespołów jeszcze przed końcem tego roku. Pierwszym wyścigiem nowego modelu ma być przyszłoroczne 24h Daytona. Wyścig otworzy pod koniec stycznia nowy sezon północnoamerykańskiego pucharu SportsCar Championship, w którym w najwyższej klasie zadebiutują samochody typu Le Mans Daytona h.

Skomentuj na forumUdostępnij