Acura ARX-06 - Czwarty gracz
Północnoamerykański oddział Hondy pokazał swoją najnowszą, wyścigową maszynę klasy Le Mans Daytona h po raz pierwszy bez maskowania. Prototyp nowej kategorii, przygotowany tradycyjnie pod luksusową marką Acura, będzie od przyszłego roku rywalizował z samochodami takich producentów, jak BMW, Cadillac oraz Porsche.
Kategoria LMDh będzie od przyszłego roku tworzyć grupę najszybszych i najmocniejszych prototypów w północnoamerykańskich mistrzostwach SportsCar Championship pod skrzydłami IMSA (International Motor Sports Association). Razem z prototypami klasy Le Mans Hypercar utworzy ona grupę Grand Touring Prototype i zastąpi dotychczasowe maszyny klasy DPi (Daytona Prototype international). Oprócz GTP w SportsCar Championship startować będą również prototypy klasy LMP2 i LMP3 oraz klasyczne samochody GT klasy GT3 w grupach GT Daytona. Już w tym sezonie LMDh dopuszczone są do długodystansowych mistrzostw świata, World Endurance Championship, na zasadzie pojedynczych wyścigów w ramach testów przed pełnym sezonem 2023.
W kategorii Le Mans Daytona h obowiązują węglowe podwozia od jednego z czterech producentów, znanych m.in. z projektów kategorii LMP2. To Oreca, Ligier, Dallara oraz Multimatic. Standardem są także hybrydowe układy napędowego ze skrzyniami biegów przygotowanymi przez Xtrac, bateriami od Williams Advanced Engineering oraz silnikami elektrycznymi i przetwornicami Boscha. Każda z marek ma dużą swobodę w zakresie wyboru silnika spalinowego oraz projektu karoserii. Prototypy LMDh, w przeciwieństwie do LMH, napędzane są wyłącznie na tylną oś. Moc silnika elektrycznego ograniczono do skromnych 50 kW (68 koni mechanicznych), a cały układ napędowy ma generować do 520 kW (707 KM), zależnie od przepisów Balance of Performance, które mogą pozwolić na przekroczenie tej granicy. Minimalna masa każdego pojazdu LMDh to 1030 kilogramów. To o jakieś 100 kilogramów więcej od obecnych, spalinowych samochodów DPi.
Honda Performance Development i Acura Motorsports wystawią do rywalizacji Acurę ARX-06. Tak samo, jak w przypadku ARX-05 klasy DPi, samochód będzie oparty na podwoziu z francuskich zakładów Oreca. Acura pożegna się z 3,5-litrowym V6. Dla ARX-06 przygotowano zupełnie nowy silnik: podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności tylko 2,4 litra, które kręci się do dziesięciu tysięcy obrotów na minutę. Pierwszy wyścig: 24-godzinna Daytona w styczniu przyszłego roku. W przeciwieństwie do rywali w postaci BMW, Cadillaca oraz Porsche, japońska marka skupia się na razie wyłącznie na pucharze SportsCar Championship i nie planuje startów w World Endurance Championship. W sezonie 2023 dwiema sztukami nowej ARX-06 operować będą dwa zespoły: Wayne Taylor Racing oraz Meyer Shank Racing.
Źródło/zdjęcia: Honda Acura ARX-06 na forumLMH kontra LMDh - artykułSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum