Aktualności
18.11.2022

Porsche 911 Dakar Śladami zwycięzców

Po niedawnej wspinaczce prototypów terenowego 911 na Ojos del Salado w Chile, najwyższy wulkan na naszej planecie, przyszedł czas na premierę wersji drogowej, gotowej do produkcji seryjnej. Oto zupełnie nowe 911 Dakar, które ma się czuć równie dobrze na autostradzie, Nordschlefie oraz śnieżnych lub piaszczystych bezdrożach.

Gotowe do produkcji Porsche 911 Dakar nie jest tak ekstremalne, jak ujawnione niedawno prototypy, w których zainstalowano m.in. osie portalowe, przeprojektowane systemy chłodzenia i mocno zmienioną karoserię. Drogowy model, nawiązujący nazwą do wygranych marki w Rajdzie Paryż-Dakar w latach osiemdziesiątych, ma podniesione o 50 milimetrów zawieszenie (w porównaniu do 911 Carrera), poszerzone i osłonięte nadkola, dodatkowe osłony zderzaków, progów i podwozia, terenowe ogumienie Pirelli Scorpion All Terrain Plus, nowy spoiler nad komorą silnika, specjalne tryby jazdy i długą listę wyposażenia dodatkowego, które sprawdzi się przede wszystkim poza utwardzonymi drogami.

Zdjęcie Porsche 911 Dakar

W coupe 911 Dakar znalazł się boxer biturbo o sześciu cylindrach i pojemności trzech litrów, z którego płynie maksymalnie 480 koni mechanicznych oraz 570 niutonometrów. Napęd na obie osie przenosi dwusprzęgłowa przekładnia PDK o ośmiu biegach. Standardem są między innymi skrętne koła tylnej osi, adaptacyjne mocowania silnika rodem z 911 GT3 oraz adaptacyjne zawieszenie. Do wyboju mamy dwa nowe tryby jazdy: Rallye oraz Offroad. Ten pierwszy dedykowany jest szaleństwom na luźnych i nierównych nawierzchniach, ten drugi przeznaczony jest na najcięższe warunki (prześwit automatycznie zwiększany jest w nim o kolejne 30 milimetrów).

Zdjęcie Porsche 911 Dakar

Terenowe 911 Dakar waży 1605 kilogramów i jest tylko o jakieś dziesięć kilogramów cięższe od porównywalnego 911 Carrera 4 GTS. Osiągi: sprint od zera do setki w jedynie 3,4 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do... 240 kilometrów na godzinę, ograniczona ze względu na terenowe ogumienie (170 km/h w trybie Offroad). Opcje to między innymi: wzmocnione ogumienie Pirelli P Zero, bagażnik dachowy o nośności 42 kilogramów, czasomierz od Porsche Design oraz pakiet specjalnego wyposażenia i wyposażenia Rallye Design, który upodobni nasze auto do Porsche 953, zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar z 1984 roku. Porsche zbuduje tylko dwa i pół tysiąca egzemplarzy modelu 911 Dakar. Cena na rynku polskim: prawie 1,2 miliona złotych na wersję bazową, 134 tysiące złotych za pakiet Rallye Design.

Skomentuj na forumUdostępnij