Aktualności
21.11.2022

Grand Prix Abu Dhabi Czas pożegnań

W minioną niedzielę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich po dwudziestu dwóch wyścigach grand prix i trzech sprintach zakończył się tegoroczny, rekordowy sezon Formuły 1. Po ostatnim wyścigu roku ze stałą posadą jednego z dwudziestu kierowców najszybszych, samochodowych mistrzostw świata rozstało się aż czterech zawodników.

Z mistrzostwami świata Formuły 1 w niedzielę pożegnał się 35-letni Sebastian Vettel, który ogłosił zakończenie swojej kariery jeszcze w lipcu. Niemiecki kierowca startował od 2007 roku, a w latach 2010-2013 zdobył razem z Red Bullem cztery tytuły mistrzowskie z rzędu. Kariera Vettela zakończyła się w zespole Aston Martina. Pozostała trójka to: 33-letni Daniel Ricciardo, który po pożegnaniu z McLarenem ma być w przyszłym roku kierowcą rezerwowym Red Bulla, 23-letni Mick Schumacher, który po dwóch latach stracił miejsce w Haasie oraz Nicholas Latifi, który po trzech latach pożegnał się z Williamsem. Vettel wystartował w sumie w 299 wyścigach Formuły 1, Ricciardo w 232, Latifi w 61 i Schumacher w 43. Kilka dni temu Haas ogłosił, kto zajmie w przyszłym roku fotel Schumachera. Będzie to 35-letni Nico Hulkenberg, który ostatni pełny sezon zaliczył w 2019 roku z Renaultem. W roku 2020 i 2022 oglądaliśmy go w sumie w czterech grand prix w zastępstwie za kierowców Racing Point i Aston Martina.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

W pierwszych, piątkowych treningach na Yas Marina Circuit pojawiło się aż ośmiu kierowców z puli kierowców testowych, rezerwowych i innych talentów. W Alpine pojechał Jack Doohan, w Aston Martinie wystąpił Felipe Drugovich (tegoroczny mistrz Formuły 2), w Haasie pojawił się Pietro Fittipaldi, Alfa Romeo ponownie wpuściła za kierownicę Roberta Kubicę, jednego z Red Bulli poprowadził Liam Lawson, do McLarena dostał się na treningi Pato O'Ward, w Ferrari zobaczyliśmy Roberta Shwartzmana, a u Williamsa ponownie na tor wyruszył Logan Sargeant, który zbierał punktu do superlicencji, które pozwoliłyby mu na debiut w Formule 1 w przyszłym roku. W takim towarzystwie najszybsze były Mercedesy. Najlepszym okrążeniem FP1 popisał się Hamilton, za którym w drugim Mercedesie wylądował Russell oraz Leclerc w Ferrari.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

W drugich, piątkowych treningach najszybszy był Verstappen, aktualny mistrz świata. Bezpośrednio za nim uplasowali się Russell i Leclerc. W ostatnich, sobotnich treningach najszybszy był Perez, za który znaleźli się Verstappen i Hamilton. W niedzielę do rozstrzygnięcia było drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców: przed ostatnim wyścigiem punktami zrównali się Leclerc i Perez. Ferrari miało do obrony drugie miejsce w generalce, do którego tylko 19 punktów brakowało Mercedesowi. Alpine na czwartym miejscu miało w zasadzie bezpieczny zapas 19 punktów do McLarena. Szóstego miejsca broniła Alfa Romeo, do której pięć punktów tracił Aston Martin, a ósmego Haas, który był dwa punkty przed AlphaTauri.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Po pierwszej sesji kwalifikacji pod osłoną nocy odpadli obaj kierowcy Williamsa, Bottas w Alfie Romeo, Gasly w AlphaTauri oraz Magnussen w Haasie. Po Q2 odpadła kolejna piątka: Zhou w Alfie Romeo, Stroll w Aston Martinie, Schumacher w Haasie, Tsunoda w AlphaTauri oraz Alonso w Alpine. Pole position, siódme w tym roku i dwudzieste w swojej karierze, zdobył Verstappen w Red Bullu. Kolejne miejsca zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Leclerc i Sanz w Ferrari, Hamilton i Russell w Mercedesach, Norris w McLarenie, Ocon w Alpine, Vettel w Aston Martinie oraz Ricciardo w McLarenie, którego czekało cofnięcie o trzy pozycje na starcie za przewinienie z poprzedniego wyścigu (na dziewiąte pole startowe awansował Alonso).

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Niedziela, godzina 14:00 czasu polskiego. Za chwilę start, większość kierowców startuje na ogumieniu medium. Zielone światła! Verstappen prowadzi przed Perezem. Kilka pozycji traci Russell, Leclerc próbuje zaatakować Pereza, Hamilton trafia przed Sainza. Sainz wychodzi bok w bok tuż przed Hamiltona, który ścina zakręt, wzbija się w powietrze na krawężniku... i utrzymuje w ten sposób pozycję. Na koniec stawki spada Bottas, który jako jeden z dwóch kierowców zaczynał na ogumieniu hard. Okrążenie 4 z 58: Hamilton musi oddać pozycję Sainzowi, który wskakuje na miejsce czwarte. Okrążenie 5: Hamilton z pomocą DRS wyprzedza Sainza, Russell wyprzedza Norrisa, który był szósty. Okrążenie 8: Sainz ponownie wyprzedza Hamiltona i wraca na miejsce czwarte. Vettel wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce ósme, Ocon wyprzedza Vettela i odzyskuje miejsce ósme.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 9: Russell wyprzedza Hamiltona, który zgłasza utratę mocy swojej maszyny. Prowadzi Verstappen z przewagą ponad trzech sekund do Pereza, jakieś trzy sekundy do Pereza traci Leclerc. Okrążenie 12: walka między Vettelem i Oconem nie ustaje, ale kierowca Astron Martina nie może znaleźć sposobu na wyprzedzenie bolidu Alpine. Okrążenie 15: pit stop Ocona. Na kolejnym okrążeniu pitują między innymi Perez i Russell, którego postój zajął aż 5,2 sekundy i w dodatku przeszkodził Norrisowi, który musiał hamować przed wyjeżdżającym od mechaników Mercedesem. Perez po powrocie na tor na ogumieniu hard znalazł się niespodziewanie w środku walki między Vettelem i Alonso, której opuszczenie kosztowało go trochę czasu. Okrążenie 18: pit stop Sainza, do którego niecałe trzy sekundy traci Russell. Obaj jadą na oponach hard.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 19: Hamilton na pit stopie, przesiadka na opony hard. Alonso zostaje wyprzedzony przez Sainza, który wkrótce wyprzedza również Vettela. Okrążenie 20: pit stop Alonso, który spada daleko poza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 21: 3,4-sekundowy pit stop lidera. Okrążenie 21: Russell wyprzedza Vettela i dowiaduje się o 5-sekundowej karze za niebezpieczny wyjazd od mechaników. Okrążenie 22: pit stop Leclerca, który spada na miejsce trzecie ze stratą jakiś pięciu sekund do Pereza... i przewagą tylko ułamków sekundy nad Sainzem. Okrążenie 23: Hamilton po wyprzedzeniu Vettela awansuje na miejsce szóste, Alonso za jednym zamachem wyprzedza Tsunodę i Bottasa, ale Tsunoda odzyskuje jedenaste miejsce chwilę później. Okrążenie 24: Alonso wyprzedza Tsunodę ponownie, tym razem na dobre. Norris wyprzedza Vettela, który jeszcze się nie zatrzymywał i w przeciwieństwie do najbliższych rywali jedzie prawdopodobnie na jeden pit stop.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 26 z 58: pit stop Vettela, który po 4,1-sekundowym postoju wraca na tor na ogumieniu hard dopiero na miejscu dziewiętnastym. Okrążenie 28: Alonso zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu, to już piąte DNF kierowy w tym sezonie. Do tego czasu Vettel awansuje na miejsce szesnaste. Okrążenie 32: Leclerc z każdym kółkiem zbliża się do Pereza, z którym walczy o miejsce drugie w generalce. Kierowców Red Bulla i Ferrari dzielą tylko niecałe dwie sekundy. Okrążenie 34: Red Bull odpowiada pit stopem Pereza, który po 2,4-sekundowym postoju wraca na tor na ogumieniu hard na miejscu szóstym z pustym torem przed sobą. Nie wykluczone, że kierowcy Ferrari nie będą się już zatrzymywać, o ile zadbają o swoje opony. Okrążenie 38: żółte flagi! Pod barierkami stoją Latifi i Schumacher, ale trwa to tylko kilka sekund. Obaj jadą dalej, Latifi ma uszkodzony tył samochodu.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 40: pit stop Sainza i Russella, który po odstaniu kary i zmianie opon na medium spada na miejsce dziewiąte. Okrążenie 42: pięć sekund kary dla Schumachera za spowodowanie kolizji. Okrążenie 44: Vettel po wyprzedzeniu Zhou wraca do pierwszej dziesiątki. Perez jest czwarty, na każdym okrążeniu odrabia do jadącego ponad dziesięć sekund przed nim Leclerca nawet po jednej sekundzie. Tuż przed Perezem jedzie Hamilton, który może pokrzyżować plany Red Bulla. Okrążenie 45: Perez wyprzedza Hamiltona, Hamilton wyprzedza Pereza. Okrążenie 46: Perez wyprzedza Hamiltona i zostawia go w tyle. Leclerc jest jakieś 9,5 sekundy przed kierowcą Red Bulla. Okrążenie 48 z 58: niecałe 8,5 sekundy. Verstappen, który zatrzymywał się tylko raz i jest bardzo zadowolony ze stanu swojego ogumienia, prowadzi niezagrożony z przewagą prawie ośmiu sekund.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Okrążenie 49: Stroll na oponach medium wyprzedza Vettela na oponach hard, który spada poza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 50: przewaga Leclerca nad Perezem topnieje do siedmiu sekund z ułamkiem. Okrążenie 51: Stroll wyprzedza Ricciardo, który spada na miejsce dziesiąte. Okrążenie 52: Leclerc jest sześć sekund przed Perezem, kierowcy Red Bulla może zabraknąć okrążeń na dogonienie Ferrari. W pogodni mogą jeszcze pomóc, lub przeszkodzić, zdublowani kierowcy. Za nimi do Hamiltona z każdym kółkiem zbliża się Sainz. Okrążenie 54: Leclerc ma ponad 4,5 sekundy przewagi nad Perezem. Okrążenie 55: Sainz wyprzedza Hamiltona, u którego zawiodła hydraulika i skrzynia biegów! To koniec wyścigu dla Hamiltona. Okrążenie 56: Perez traci do Leclerca niecałe trzy sekundy, tuż przed nim walczą zdublowani kierowcy Haasa i Williamsa. Okrążenie 57: Perez traci dwie sekundy do Ferrari przed nim. Początek ostatniego okrążenia: cały czas prawie dwie sekundy. Leclerc utrzymuje drugie miejsce w wyścigu i klasyfikacji generalnej kierowców!

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Tegoroczne Grand Prix Abu Dhabi zakończyło się zwycięstwem aktualnego mistrza świata, Maxa Verstappena w Red Bullu. Była to jego piętnasta, rekordowa wygrana w zakończonym wczoraj sezonie. Kolejne pozycje zajęli: Leclerc w Ferrari, Perez w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie, Norris w McLarenie (najszybsze okrążenie wyścigu), Ocon w Alpine, Stroll w Aston Martinie, Ricciardo w McLarenie oraz Vettel w Aston Martinie. Aston Martinowi zabrakło do wyprzedzenia Alfy Romeo w generalce tylko jednego punktu. Dla Hamiltona był to pierwszy sezon w trwającej od 2007 roku karierze bez ani jednego pole position i bez ani jednego zwycięstwa. W klasyfikacji generalnej kierowców 7-krotny mistrz świata znalazł się na miejscu szóstym, najniższym miejscu w swojej karierze.

Zdjęcie Grand Prix Abu Dhabi

Jeszcze w tym tygodniu w Abu Dhabi odbędą się pozezonowe testy, na których kilku kierowców po raz pierwszy pojawi się w bolidach swoich nowych zespołów. Sezon 2023 ma rozpocząć się wyścigiem w dniu piątym marca w Bahrajnie i obejmować rekordową liczbę dwudziestu czterech grand prix i sześciu sprintów. Swoich składów nie zmienią zespoły Red Bulla, Ferrari, Mercedesa i Alfy Romeo. W zespole McLarena zadebiutuje Piastri, w AlphaTauri po raz pierwszy na stałej posadzie pojawi się De Vries, a w Williamsie zadebiutuje Sargeant, którego zakontraktowanie ogłoszono dzień po ostatnim wyścigu. Do Alpine po opuszczeniu AlphaTauri dołączy Gasly, do Aston Martina po opuszczeniu Alpine dołączy Alonso, a w Haasie do mistrzostw świata wróci Hulkenberg.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 10
Max Verstappen (Red Bull)454 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)308 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)305 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)275 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)246 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)240 pkt.
Lando Norris (McLaren)122 pkt.
Esteban Ocon (Alpine)92 pkt.
Fernando Alonso (Alpine)81 pkt.
Valtteri Bottas (Alfa Romeo)49 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów
Red Bull759 pkt.
Ferrari554 pkt.
Mercedes-AMG515 pkt.
Alpine173 pkt.
McLaren159 pkt.
Alfa Romeo55 pkt.
Aston Martin55 pkt.
Haas37 pkt.
AlphaTauri35 pkt.
Williams8 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij