Aktualności

Lancia Pu+Ra Zero - Renesans marki

Koncern Stellantis szykuje się do reaktywacji Lancii, która w latach świetności kojarzona była z modelami o luksusowym charakterze oraz dominacją w rajdowych mistrzostwach świata. Z tej okazji zapowiedziano trzy zupełnie nowe modele, powrót na rynki europejskie, nowe logo marki oraz... pokazano lewitujący koncept Pu+Ra Zero.

Początki włoskiej marki sięgają 1906 roku, kiedy to firmę z myślą o produkcji własnych automobili założył Vincenzo Lancia. Firma zasłynęła m.in. pierwszym, masowo produkowanym samochodem z nadwoziem samonośnym, a po drugiej wojnie światowej pierwszym, masowo produkowanym samochodem z silnikiem V6. W roku 1969 przejął ją Fiat, który tworzy obecnie Stellantis. W latach osiemdziesiątych marka była kojarzona z rajdowymi mistrzostwami świata, w których zdobyła w sumie pięć tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów i pięć wśród kierowców. Po roku 2009 połączono ją z Chryslerem, oferując pod szyldem Lancii kilka amerykańskich modeli. Z końcem roku 2017 markę wycofano z rynków europejskich, a jej działalność ograniczono tylko do sprzedaży małego modelu Ypsilon na terenie Włoch. Produkcja Ypsilona zbliża się nieubłaganie końca, ale nie oznacza to końca Lancii. Wręcz przeciwnie - Lancię czeka odrodzenie!

Zdjęcie Lancia Pu+Ra Zero

Pierwszym dniem nowej ery włoskiej marki była impreza pod tytułem Lancia Design Day na terenie XVII-wiecznej rezydencji Reggia of Venaria. Przestawiono na niej szczegółowe plany Lancii na najbliższą przyszłość, pokazano nowe logo, kilka krótkich filmów i odsłonięto koncepcyjną, lewitującą rzeźbę Pu+Ra Zero, która nawiązuje do konceptu Stratos Zero z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i która ma wyznaczać kierunek stylistyczny przyszłym modelom marki. Pu+Ra to skrót od "Pure and Radical", hasła, pod którym skrywa się nowy język stylistyczny - oznacza to dosłownie "Czysty i radykalny". Dziesięcioletni plan reaktywacji marki pod tytułem Lancia Renaissance zakłada wypuszczenie trzech zupełnie nowych modeli w dwuletnich odstępach, otwarcie około stu nowych salonów sprzedaży na terenie całej Europy, uruchomienie systemu sprzedaży online i produkcję aut wyłącznie o napędzie elektrycznym, zaczynając od 2028 roku.

Zdjęcie Lancia Pu+Ra Zero

Pierwszą Lancią nowej ery ma być Ypsilon kolejnej generacji, który odziedziczy po koncepcie Pu+Ra Zero między innymi okrągłe światła z tyłu. Auto miałoby zadebiutować w 2024 roku jako pojazd z wyborem napędu hybrydowego oraz elektrycznego. Dwa lata później miałby pojawić się nowy okręt flagowy Lancii, który mógłby otrzymać nazwę Aurelia. Ma on przyjąć postać co najmniej 4,6-metrowego crossovera. Na rok 2028 zapowiadana jest nowa Delta, która ma być elektrycznym hatchbackiem o długości około 4,4 metra. Nowe Lancie będą pozycjonowane w segmencie premium, w którym Stellantis aktualnie posiada przede wszystkim dwie marki z Włoch i Francji: Alfę Romeo oraz DS. W ostatnich latach Lancia notowała znaczne wzrosty zainteresowania wiekowym Ypsilonem, którego włoska sprzedaż... wyprzedzała sprzedaż wszystkich modeli Alfy Romeo we wszystkich krajach europejskich razem wziętych.

Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Pu+Ra Zero na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij