Tolman 205 GTI - Zaangażowanie emocjonalne
Moda na restomody dociera do coraz młodszych modeli i coraz popularniejszych marek, na które nie trzeba będzie wykładać milionów. Jedną z najnowszych propozycji w takiej właśnie kategorii jest francuska ikona lat osiemdziesiątych, hot hatch 205 GTI od Peugeota, który przeszedł operację u Tolmana.
Brytyjskie zakłady Tolman Engineering działają od 2007 roku i od samego początku zajmują się renowacją i obsługą samochodów osobowych oraz wyścigowych, a także przygotowaniem i wystawianiem do rywalizacji wyścigowych maszyn kategorii GT3 oraz GT4. Do tej pory firma była znana przede wszystkim z prac nad klasycznymi Lotusami Elite z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych (model Type 14). Peugeot 205 GTI to zupełnie nowe przedsięwzięcie Tolemana. Główne założenia: poprawa osiągów, prowadzenia i codziennej przyjemności z jazdy, a także spełnienie indywidualnych potrzeb każdego klienta, do specjalnych kolorów, poprzez współczesne wyposażenie po zmiany natury mechanicznej. Pierwszy egzemplarz został oddany w minionych tygodniach w ręce szczęśliwego właściciela.
Oryginalny 205 GTI pojawił się w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych. Auto o długości około 3,7 metra ważyło niespełna 900 kilogramów i napędzane było 4-cylindrowymi silnikami, najpierw 1,6-lirowym o mocy około 115 KM, a później w równoległej ofercie 1,9-litrowym o mocy prawie 130 koni mechanicznych. Tolman zaczął pracę nad 205 GTI w ubiegłym roku od wersji 1,6-litrowej, ale pierwszy kliencki egzemplarz poszedł o krok dalej i miał już większy silnik. Przede wszystkim dzięki nowej, 16-zaworowej głowicy, nowemu układowi wydechowemu i nowemu ECU firmowanemu przez Motec silnik o pojemności 1,9 litra rozwija teraz co najmniej 205 koni mechanicznych, które przenoszone są na przednie koła przez zmodyfikowaną, ręczną skrzynię o pięciu biegach.
Lista innych modernizacji jest bardzo długa. Te najważniejsze to: mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Quaife ATB, ogumienie Michelin Youngtimer PE2 na 15-calowych felgach, amortyzatory Bilstein, stabilizatory zaprojektowane przez Tolmana, zaciski hamulcowe AP Racing, światła LED, wyświetlacz LCD w środku, multimedia z ekranem dotykowym, fotele obszyte Alcantarą oraz sprzęt audio Blaupunkt. Pierwszy klient zażyczył sobie również przeciwkradzieżowy z alarmem czy śledzeniem położenia samochodu i sterowaniem poprzez urządzenia mobilne. Ceny 205 GTI od Tolman Engineering zaczynają się od 55 tysięcy funtów (obecnie to równowartość prawie 300 tysięcy złotych). Klienci mogą zgłaszać się z własnymi Peugeotami lub zamawiać przeróbki 205, które Toleman ma w swoim zasięgu. Firma zapowiada już teraz, że szykuje również inne hot hatche z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.
Źródło/zdjęcia: Tolman Engineering, tolmanengineering.co.uk Tolman 205 GTI na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum